Recensionsdatum: 2011-04-04

Ika och Ibsen är världens bästa kattletare. De tar ner alla lappar så att ingen annan ska leta efter katten och inkassera hittelönen. Sedan gör de en smart kattletarlista.

1. Katten har blivit kär i en tjejkatt.
2. Katten är instängd någonstans på tippen.
3. Katten är kidnappad.
4. Katten har åkt till månen.
5. Katten är vilse i stora skogen.

Men tänk om det värsta har hänt? Tänk om katten är död? Deras vän Hängde Hassan, uppfinnaren som bor i skolans källare, håller på och uppfinner evigt liv. Kan de i så fall väcka katten till liv igen? Precis som Frankenstein gjorde med sitt monster?

Den tredje galna berättelsen om förstagluttarna Ika och Ibsen bjuder på skön absurd humor, härliga karaktärer och lite filosofi.

"Språket spritter av roliga bilder" "Modern barnhumor med temperament och starka känslor – 'Jag är inget monster! Tjöt Mini-Damp med sandfyllda tårar' – språket spritter av roliga bilder."Andreas Palmaer, DN
"Humorn är oförutsägbar" "Språket spritter av lyckade liknelser och fantasifulla vändningar, Mikael Engström fångar 6–7 åringens sinne perfekt. Ika och Ibsen är som två krutdurkar, ständigt nära att explodera i känsloutbrott. Allt är på blodigt allvar, när Ibsen är rädd 'slår hjärtat så hårt att öronen viftar' här finns inget av den distans som lätt smyger sig in i humor­böcker."Andreas Palmaer, Dagens Nyheter
"Inte väjer för svåra frågor"/VLT "Det som utmärker Mikael Engström som författare är den drastiska humorn, att han inte väjer för svåra frågor och att det finns något vilt och spretigt i hans böcker som både känns utmanande och uppfriskande. Stort och smått blandas liksom allvar och sorglöshet. /.../ Det är skönt när fantasin får flöda, när allt inte är tillrättalagt, utan att ord som 'metabolisk replikatorhjärna' kan få existera."Dag Hedberg, VLT
"Humor och allvar blandas på ett mästerligt sätt i Engströms texter"/SvD "Med utgivningen av Frankensteins katt har Mikael Engström och Helena Willis skänkt oss ytter­ligare en liten pärla att placera bredvid de båda tidigare./.../Humor och allvar blandas på ett mästerligt sätt i Engströms texter och Willis fångar skickligt denna stilsäkra berättarton i sina medvetet naiva illustrationer. I Bomber och kvantskutt lyckas Engström också behandla ett moraliskt dilemma utan några störande moralkakor. Tvärtom är det berättarglädjen, den goda historien, som får stå i centrum, och då finns det helt naturligt ingen plats för pekpinnar./.../De tre finslipade pärlorna om Ika och Ibsen förtjänar alltså en hedersplats i barnbokshyllan. Fast ännu mer förtjänar de en stor läsekrets."David Anthin

Jag är född 1961 och uppvuxen i Solna och bor sedan 1985 i Farsta. Men jag har tillhåll både i Dalarna och Västerbotten, funderar på att skaffa mig ytterligare ett i Norrbotten. Jag vill ha en massa olika tillhåll.

Jag tycker om att berätta historier, att skriva fram världar där det finns en mening med det som sker. Allt i en historia har betydelse. Så är det inte riktigt i den vekliga världen alltid. När jag inte skriver tycker jag om att fotografera och filma. Men det är lite som att berätta historier det också. Att få lite ordning på verkligheten. Jag har alltid försökt sätta namn och ord på saker och känslor. Speciellt har jag varit intresserad av sånt jag är rädd för eller inte förstår. Då kan jag genom skrivandet göra det ofarligt eller begripligt.

Pappa och jag fiskade mycket om somrarna i Dalarna. Fisket blev till ett intresse som nog kommer att vara mitt liv ut. Att fiska är som att behålla ett lekfullt äventyr, att ha en bit kvar från barndomen då dagarna var oändligt långa och dolde vilka mysterier som helst.
Morfars hus står kvar i Dalarna och nu tillbringar jag sommararna där med mina egna barn Erik och Helena. Med skrivandet är det lite som med fisket, det valde mig. Förr metade jag brax nu flugfiskar jag lax men det är samma sak. Det är viktigt för mig att skriva - varför är svårt att säga, men viktigt är det. Figurerna i böckerna kräver att jag fortsätter, de dör ju så fort jag lägger ner pennan. Belöningen för att skiva är när det fungerar, det kan ta tid vid skrivbordet innan det lossnar, man får skriva sig in i inspirationen, även de trögaste, mest hopplösa dagar kan bli de bästa skrivardagar - inspirationen är en nyckfull besökare, så det är viktigt för mig att sitta vid skrivbordet så ofta som möjligt. Det är som med fisket. Jag gillar att berätta och försöka fånga nåt.

---------------------

SVTs julkalender 2001 bygger på Mikael Engströms bok Kaspar, Atom-Ragnar och Snömannen. Dogge nominerades 2001 till Augustpriset och 2004 nominerades boken till det prestigefyllda Deutscher Jugendliteraturpreis. Mikael Engström har 2005 tilldelats det litterära priset Zilveren Zoen (Silverkyssen) för sin ungdomsroman Dogge, på nederländska Tobbe, utgiven av Van Goor. Ur juryns utlåtande: "Vilket äventyr! Vilken tragedi! Vilken humor! Vilken värme!... En oförlikneligen bok".
Priset delas sen 1997 årligen ut till bästa översatta ungdomsbok.
Både i Sverige och i de länder som boken utkommit - Tyskland, Holland, Danmark, Finland, inom kort även i Schweiz, Italien samt Ungern - har recensenterna enhälligt prisat boken.

Rabén & Sjögrens nyhetsbrev