Utgivningsdatum: 2011-05-30
Recensionsdatum: 2011-06-13
ISBN: 978-91-29-67674-7

Gustava & Tex går till kungen

bok + cd med låtar och inläsning
Gustava är en struts och bor i en djurpark. Lägg det på minnet, för Gustava själv lider av minnesförlust!

Gustava är snyggast i djurparken. De flesta som besöker parken kommer för att titta på Gustava. Det är klart att de tittar lite på marsvinen, kaninerna, minigrisarna och dvärghönsen också, men Gustava är liksom parkens stolthet - i alla fall om man frågar henne själv:

Snyggast i parken och underbart smart
Älskad av alla - omedelbart
Stilig lång hals och kraftiga ben
Musklerna som gjorda av hårdaste sten.

Men en dag blir Gustava så skrämd att hon flyr från sin inhägnad, och mitt i tumultet råkar hon springa rakt in i en lyktstolpe. När hon kommer på fötter igen har hon ingen aning om vem hon är. Men tillsammans med sin nyfunne vän, haren Tex, ger hon sig iväg för att ta reda på det.

Tex och Gustava går till kungen är en rolig och spännande bok - och skiva - om ett udda par. Martin Widmark och Lana Brunell har skrivit kluriga, lekfulla sånger som fångar de olika djurens personligheter och bokens stämning. Texten och musiken illustreras väl av Sarah Sheppards färgstarka bilder, och tillsammans bjuder trion på en läsupplevelse utöver det vanliga.

"Martin Widmark och Lana Brunell har träffat mitt i prick tycker jag" "Martin Widmark och Lana Brunell har träffat mitt i prick tycker jag. Berättelsen har en frihet och mustighet som jag attraheras av. Tempot är varierat och karaktärerna är levande på ett sällsamt sätt. Vänskapen tillåts ha några svåra stunder när Tex gråter och gråter av sorg. Men Gustava och Tex hittar tillbaka till varandra.Berättelsen står för sig själv men kryddas av Sarah Sheppards färgstarka och uttrycksfulla teckningar."Daniel Alsarve, Nerikes Allehanda
meny.nu
meny.nu
"Rolig och spännande" /Smålandsposten "Gustava och Tex går till kungen är inte bara en berättelse om överlevnad och identitet, med följer också en skiva med fängslande inläsning av Cecilia Frode och musik av Lana Brunell. Svängigast av alla låtar är Tuffa kajan, och precis som de andra sångerna finns den även utskriven mitt i Brunells och Widmarks mötesspäckade kapitel."Jonna Fries, Smålandsposten

Martin Widmark, född i Linköping 1961, bor med fru och två barn i Enskede. Han är mannen bakom en mängd framgångsrika barnböcker, bland annat LasseMaja-serien.

Lana Brunell är född 1963 i Linköping där hon fortfarande bor tillsammans med man och tre barn. Hon jobbar som journalist, krönikör och jazz-, blues-, soul- och rocksångerska. Lana har skrivit musik, bland annat till LasseMaja-boken Radio Valleby och till Gustava och Tex.