Omslagsbild: Förvandlad

Utgivningsdatum: 2011-03-22
Recensionsdatum: 2011-04-11
ISBN: 978-91-29-67697-6

Förvandlad

En morgon vaknar Måns med hår i munnen och smutsiga fötter. Han förstår snart att han har gått i sömnen, men han fattar inte varför alla gör en så stor grej av det. Det är väl inte så farligt? Men det verkar hans mamma tycka; hon vill till och med att han ska börja på internatskola!

Inte för att det gör så mycket, för han har inte direkt några kompisar i klassen ändå. På den nya skolan verkar alla schysta, men det är mycket som är konstigt. Varför låser de in vissa elever på kvällarna, och varför sitter det galler för fönstren? Och hur kommer det sig att alla som vistas på skolområdet måste bära ett kors om halsen?

Förvandlad är en mysryslig fantasyberättelse av Mårten Melin.

86 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: september 2011

"Den här boken är spännande och lagom läskig om både udda vänskap och kärlek." /Gefle Dagblad
"Risken finns att man aldrig vill sluta läsa eller lyssna" "Mystiskt, välskrivet och riktigt spännande för läsare från 10 år och uppåt.Förvandlad passar väldigt bra som högläsning, men risken finns att man aldrig vill sluta läsa eller lyssna."Anna Hällgren, Norra Västerbotten
"Mest begåvade barn- och ungdomsförfattarna i sin generation" "Hans grundkänsla är förvåning och häpenhet; läsaren begriper sammanhangen väsentligt snabbare än vad han själv gör. Samtidigt som det skänker ett sällsamt sug åt texten, ger det Mårten Melin möjlighet att briljera med sin underfundiga humor./.../Mårten Melin tillhör de mest begåvade barn- och ungdomsförfattarna i sin generation. Underhållande och kvalificerade böcker som Förvandlad verkar han kunna skriva med regelbunden lätthet." Peter Grönborg
"Melins bok kan litegrann ses som en 2010-talets version av Hans-Erik Hellbergs på sin tid mycket diskuterade böcker, som "Kram och Puss" med flera om tonårssexualitet."/ Sundsvalls Tidning "Melins bok kan litegrann ses som en 2010-talets version av Hans-Erik Hellbergs på sin tid mycket diskuterade böcker, som "Kram och Puss" med flera om tonårssexualitet. Men här är det subtilitet som gäller, och sedan flera år finns ju en pågående trend om övernaturliga inslag i verkligheten, inte minst vampyrer, ofta i vuxenthrillers." Birger Hedén

Även när man ljuger kan man tala sanning, brukar jag säga när jag besöker skolklasser runt om i Sverige. Vad menar jag egentligen med det?

Man ljuger när man skriver, det vet ju alla. Och jag ljuger inte så lite. Det finns ju inte spöken, troll, häxor, djävulsdöttrar, gudabarn, tolvåringar som blir förvandlade till katter och varulvar och gud vet vad. Inte egentligen. Men det finns så mycket annat som inte finns också. Att jag skulle blivit ihop med hon den där som jag var kär i under hela grundskoletiden, det fanns ju inte. Nej, det fanns inte en chans i helvetet att det skulle ha hänt. Men jag kan skriva en bok där det händer. Och ska jag ändå skriva en bok om det omöjliga, så kan jag ju passa på att skriva om det omöjliga. Hänger ni med?

Men det finns andra sanningar än sånt som har hänt. Sanningar om hur vi människor beter sig, hur vi känner, hur vi beter sig i olika situationer. Sånt är också sanning. Och när verkligheten ställs mot det till synes overkliga, då tror jag vi människor ofta visar upp vem vi verkligen är.

Jag försöker skriva väldigt realistiska böcker. Jag är noga med dialogen, att om det är en tolvåring av idag som pratar så ska det låta som en tolvåring av idag. Händer det något övernaturligt, så ska det kännas som om det skulle kunna vara på riktigt. Det är väl också en slags sanning? Och jag är inte så intresserad av att jaga meningar och betydelser i det övernaturliga, att det ska stå för något annat än vad det är.

Så här skrev Per Israelson i Svenska Dagbladet om min bok Som trolleri, där Mona blir bergtagen och alltså följer med ett troll in i berget: "Och den som ändå tycker att Monas osannolika förälskelse bör tolkas som ett tecken på något annat, undanträngd dödsdrift exempelvis – den måste nog lära sig läsa med hjärtat. För det gör man så gärna, när man läser Mårten Melin."

Det är nog det finaste och mest sanna som någon någonsin skrivit om mina böcker. Mio fryser inte ihjäl på parkbänken, han kommer till Landet i fjärran ju! Det är att döda fantasin och fantasins möjligheter att säga något annat. Man ska känna: Det här händer, det här skulle kunna hända. Därför ska både det realistiska och övernaturliga beskrivas just så, realistiskt. Som sanning.

----------------------

Mårten Melin, född 1972, är bosatt i Lund. Han arbetade tidigare på Bamseredaktionen men är numera författare på heltid. Skriver även poesi för barn.

Utmärkelser och priser: