Omslagsbild: Bilderboksretro 70-tal

Utgivningsdatum: 2012-04-20
Recensionsdatum: 2012-05-07
ISBN: 978-91-29-68117-8

Bilderboksretro 70-tal

Tredje delen i serien bilderboksretro! Peace, Love and Understanding - på 70-talet skulle allt vara politiskt korrekt, inte minst böcker för barn. Minns du boken om Sprätten på toaletten? Men vid sidan av proggiga bilderböcker om Vietnam- och miljörörelsen kunde 70-talets barn också få läsa om Oskar som åt hus - allt var inte fantasibefriat. Älskade karaktärer som Alfons, Bella och Gustav gjorde sitt intåg. I den här boken får du återse dem alla!

Tonvikten ligger på svenska bidrag, men några utländska böcker som satte starka avtryck finns också med.  Här finns både återgivna korta texter och minipresentationer av älskade karaktärer. Tillsammans med information om författare och illustratörer och redaktionella kommentarer om årtiondets fenomen och titlar. Boken ger ett starkt visuellt intryck av 70-talet.

Ur innehållet: Scarrys ABC, Om en liten vecka, Klarbärskalaset, Sprätten satt på toaletten, Här är Nordvietnam, Allrakäraste Syster, Hus är gott, sa Oskar, Ur en kos dagbok och Den underbara pumpan.

Lisa Bjärbo och Susanna Hellsing står för urvalet. Omslag av Lotta Kühlhorn och tidstypisk formgivning.

164 kr Bok - Inbunden
Utgiven: april 2012

"Är det du som är författaren, eller? Är du känd? Är du rik? Varför skriver du böcker? Är det inte skitjobbigt att hålla på att skriva hela tiden? Och förresten… vad tar din sambo i bänkpress?”

Jag är ute en hel del på skolor nu för tiden. Och pratar om det här med att jobba som författare. Mest träffar jag elever på högstadiet och gymnasiet. Det är kul. Jag får många bra frågor. Så här brukar jag svara, ungefär:

Ja, det är jag som är ”författaren”. Fast jag tycker fortfarande att det känns skrytigt att använda mig av det ordet. Varje dag när jag går till mitt kontor är jag lite rädd att någon ska komma på mig, syna min bluff och bara: ”Ursäkta mig, sa du författare? Vem tror du att du är egentligen? Strindberg? Dostojevskij? Freaking Shakespeare? VAR GOD LÄGG DIG I KORGEN!!!” Jag övar flitigt på att komma över den där känslan. Det går framåt.

Jag är inte särskilt känd, och verkligen inte speciellt rik. Jag skriver böcker för att jag älskar att göra det, och för att jag kan. Det är fantastiskt roligt och lätt varannan dag, och fantastiskt jobbigt och svårt resten av dagarna. Jag har alltid skrivit. Jag kommer nog alltid att fortsätta skriva också. Det spelar ingen roll att det är skitjobbigt rätt ofta, för jag kan ändå inte låta bli. Redan när jag var tre äpplen hög sa jag att jag ville bli författare. (Eller möjligen jobba i materialrummet på en skola.) (Det fanns ju så många fina pennor i olika färger där.) (Och helt nya anteckningsblock!) (Fast ingen personal, dock.) (Så det blev ju svårt.) Jag var inte så häftig som barn. Jag är nog inte så jättehäftig nu heller. Men jag är verkligen väldigt stolt över att mitt namn står på framsidan av flera stycken böcker vid det här laget. För det, gott folk, tycker jag ändå är rätt coolt.

P.S. Min sambo ”tar inte i bänkpress med tång”, säger han. Vad nu det har med något att göra.

-----------------------------------------------------

Lisa Bjärbo är född 1980 och uppvuxen utanför Växjö. Hon är journalist, författare och bloggare, och bor numera i Stockholm.