Omslagsbild: Only väg is upp

Utgivningsdatum: 2012-08-28
Recensionsdatum: 2012-09-17
ISBN: 978-91-29-68350-9

Only väg is upp

Emmy Abrahamson gjorde en dunderdebut 2011 med Min pappa är snäll och min mamma är utlänning, den samlade pressen gjorde vågen och hon hittade till många läsares hjärtan. Nu är hon tillbaka med första delen i en trilogi full av humor, dråpligheter och sköna karaktärer.

”Jag vet att det låter galet men jag har drömt om en tjej som såg ut precis som du nästan varje natt de senaste tre månaderna. Hennes hår var som ditt, hennes ansikte som ditt, hon hade vackra blåa ögon precis som du och hon var klädd precis som du är nu. Hennes röst var till och med precis som din! Filippa vågade inte ens röra på sig ifall hon missade ett ord av vad Danny sa och var alldeles för smickrad för att nämna att hon egentligen hade grönbruna ögon. Vad gjorde jag … vi i drömmen? frågade hon till slut med darrande röst. Vi satt bara och snackade. Precis som nu. Du ställde alla frågor som jag ville att du skulle ställa. Jag har vaknat varje morgon och känt mig så lycklig. Så varm och säker på något sätt.”

Filippa Karlsson är på väg! Mot London, mot frihet, mot att bli vuxen och förverkliga sina teaterdrömmar. Men London är en stor och tuff stad med skumma hyresvärdar som skriver Felipe Calzone istället för hennes riktiga namn på kontraktet. Där finns sadistiska chefer som gör allt för att sabotera för en underbetald vikarie, för att inte tala om okända och ökända rocksångare som förför flickor med att de har drömt om just DIG i flera månader.

Men London är också en stad där man kan hitta vänner för livet och där drömmar faktiskt kan gå i uppfyllelse. Hjärta, smärta och extra mycket humor för 15-åriga tjejer! Första delen i en trilogi om Filippas öden och äventyr i London.
101 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: augusti 2012
"Det gillar vi med den här boken, att det både är nattsvart och rosenrött, precis som det ofta är för unga människor." / Hervor Svenonius och Ulla Wentzal, Värmlands Folkblad
"Boken är fylld med dråpligheter och udda karaktärer." /LT
"Läs den och se drömmar väckas, krossas och byggas upp igen." / Anna Carlén, Dagens bok
"den visar att man kan förvärkliga sina drömmar om man vågar, om man vågar hoppa kan allt hända." "En myckte läsvärd bok, underhållande, spännande, lite overkligt men ändå verkligt, man tänker lite om det verkligen kan hända och ja, det kan det väl, varför skulle det inte kunna hända? En bok jag tycker att ungdomar ska läsa, den visar att man kan förvärkliga sina drömmar om man vågar, om man vågar hoppa kan allt hända."Jennifers hörna

Emmy Abrahamson, född 1976, växte upp i Moskva och pluggade sedan drama i London, skådespelade i Amsterdam och levde och verkade som regissör och konstnärlig ledare i Wien. 2009 flyttade hon tillbaka till ett Sverige som hon lämnade när hon var tio år.

Priser:

2012 Augustnominerad för Only väg is upp