Omslagsbild: Barbros bästa

Utgivningsdatum: 2012-09-05
Recensionsdatum: 2012-09-24
ISBN: 978-91-29-68360-8

Barbros bästa

Berättelser av Barbro Lindgren
Barbro Lindgren är älskad! Kanske är det helt enkelt oundvikligt att älska någon som har skrivit om en pappa med en tehuva på huvudet, en gris som tjuvar nappar och änglar som på sommarlovet förtrollar döda till levande.

I flera generationer har Barbro Lindgren försett oss med fantastiska böcker. Böckerna om Benny, Loranga, Masarin och Dartanjang och Den vilda bebin är bara några. I samarbete med Barbro Lindgren har vi valt ut några av hennes oumbärliga bilderböcker och dikter och samlat dem i en volym. Gammalt och nytt.

Här finns både klassikerna som man älskat i sin barndom och nya fantastiska bilderböcker som förtjänar att lyftas fram. Berättelser som man absolut inte får missa. Sorgliga berättelser som Ängeln Gunnar dimper ner för ingen kan skriva om ledsamheter som hon; humoristiska som Den vilda bebin för ingen kan skriva så roligt som hon och tankeväckande som Alban: popmuffa för små hundar för ingen kan skildra livet som hon. Barbros bästa - Berättelser av Barbro Lindgren innehåller också en nyskriven, tidigare opublicerad bilderbokstext, Vi leker att vi är pippifåglar, med bilder av den nyskapande illustratören Camilla Engman (kommer som bok våren 2013).

Många av dagens bästa och mest spännande illustratörer är såklart representerade: Emma Adbåge, Camilla Engman, Eva Eriksson, Anna Höglund, Olof Landström, Sara Olausson, Sarah Sheppard, Lena Sjöberg, Pernilla Stalfelt, Tyra von Zweigbergk och Charlotte Ramel.

"en samling att älska både för barn och vuxna" / Johanna Berglund, Nerikes Allehanda "Bredden i Barbro Lindgrens författarskap är slående. Och djupet och fantasirikedomenoch förmågan att leva sig in i barnets tankar och känslor. I kombination med skickliga illustratörer som Anna Höglund, Olof Landström och Pernilla Stalfeldt är det här en samlingatt älska både för barn och vuxna."Johanna Berglund, Nerikes Allehanda
"Det här är en bok som jag blir lycklig av!" "I Barbros bästa; berättelser av Barbro Lindgren förmedlas med lekfullt allvar: längtan, hopp, sorg, rädslor, glädjebus, oro, tillit, ensamhet, begär, nonsens, realism, finstämdhet, fantasi, födelse, död, barn- och vuxenproblem, drömmar, knas, skönhet och allvar i en salig blandning – och tänk att hitta så många olika sätt att berätta på; om livet, och om allt som det innehåller… Det här är en bok som jag blir lycklig av!"Marit Jonsson, Tidningen Kulturen

Barbro Lindgren, född 1937, är en mycket originell och personlig författare. Hon utbildade sig på Konstfack och Konstakademin.

Barbro Lindgren debuterade 1965 med böckerna om Mattias, vänliga vardagsskildringar. Med böckerna om Loranga släpper hon loss fantasin, fastän hon försäkrar att hon bara sanningsenligt har plockat ur verkligheten och med sin egen familj som modell!

Om sin egen barndom berättar hon i Sparvel-böckerna, och de tre böckerna om den äldre Barbro, Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner. De är tagna på kornet och skrivna på ett skenbart enkelt och okomplicerat språk och blev läsarframgångar av stora mått.

Barbro skriver också vuxenböcker med en säreget sorgsen underton och i Gröngölingen är på väg har hon skrivit poesi, så självklart enkel och vacker. Tillsammans med Eva Eriksson har hon också gjort de härliga böckerna om Max och Den vilda Bebin, nya klassiker i den svenska barnlitteraturen. Eva Eriksson har också illustrerat Vems lilla mössa flyger? 1987, och Korken flyger,1990, ljuvligt underfundiga och personliga böcker där leksakerna i Barn-Hans land ger oss en bild av världen i miniatyr - med all dess absurditet, grymhet och livslust.

1992 kom bilderboken Bra Börje med illustrationer av Pija Lindenbaum. Samma år fick Barbro också Litteraturfrämjandets stipendium. 1997 blev Barbro nominerad till Augustpriset för Andrejs längtan och 1998 för Nämen Benny.

Barbro Lindgren har belönats med bl a Expressens Heffaklump, Astrid Lindgren-priset 1973, Nils Holgersson-plaketten 1977, Litteraturfrämjandets stora pris 1991 och ett flertal andra stipendier och kulturpris. 2003 fick hon Astrid Lindgrens Värld-priset och Lyrikpriset till Gustaf Frödings minne. 2004 fick Barbro De Nios Astrid Lindgren-pris samt Evert Taube-stipendiet. 2014 tilldelades hon Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) med motiveringen:

Barbro Lindgren är en litterär nydanare. Hon har med språklig djärvhet och psykologisk nyansrikedom förnyat inte bara bilderboken för de allra minsta utan också den absurda prosaberättelsen, den existentiella barndikten och den realistiska ungdomsskildringen. Med absolut gehör gestaltar hon såväl ljusa lyckoögonblick och lekfulla upptåg som livets gåtfullhet och dödens närhet.

Samma år nominerades Barbro Lindgren och Eva Lindström (ill.) till Augustpriset för Nu leker vi den fula ankungen med motiveringen:

"I barnens lek är allt möjligt. När Barbro Lindgren låter barn leka fram H.C. Andersens fula ankunge händer något. Den humoristiska, barnnära dialogen omskapar hela sagan. Sensmoralen förändras. Svanungen förvandlas, går från utstött till unik, men på nya villkor. Den gråtufsiga svanungens sköra uppenbarelse står ut i såväl myllret av ankbarn som på uppslag med stora, rena färgfält i dämpad färgskala. Eva Lindström fångar till fulländning den lilla fågelns utsatthet. Men också dess inre växande."