Omslagsbild: Tro på tomten

Bokserie: Adventsbok (del 2013)

Utgivningsdatum: 2013-10-17
Recensionsdatum: 2013-11-04
ISBN: 978-91-29-68819-1

Tro på tomten

Det är den första december, första advent. I ett fönster, två trappor upp i det gröna huset på Vidargatan i Stockholm, lyser redan adventsstjärnan. Precis som den lyser i alla andra köksfönster och i husen bredvid och mittemot och i alla hus på alla gator i hela staden. Och i hela Stockholm och i hela landet och i hela världen tänder människorna det första ljuset i sina adventsljusstakar. Tilda också, fast hon får lite hjälp av mamma, trots att hon egentligen kan alldeles själv.

Tända kan hon ju få göra, säger någon och skrattar. Men frågan är ju hur länge det brinner...

Det är något lurt med julen i år. Den tar liksom aldrig fart: det kommer ingen snö, adventsstjärnorna slocknar hela tiden och alla julgranar tappar sina barr så fort de ska bäras hem. När amarylliskrukan för andra gången ligger krossad på golvet hemma hos Tilda förstår hon att det har gått troll i julen bokstavligt talat!

Bakom spegeln i hallen, i den andra världen, bor trollet Skrufs. Och där bor alla de andra väsen som människor runt om i världen har slutat tro på. Också den som är orsak till den misslyckade julen! Skrufs, som är ett godhjärtat troll, är förtvivlad och vänder sig till Tilda för att få hjälp. Men hur ska de tillsammans få alla barn att tro på tomten igen? Och kommer de att hinna rädda julen?

En spännande och härlig julrysare i 24 kapitel som kan läsas varje decemberdag ända fram till julafton. Lotta Olsson kan konsten att hålla spänningen på topp och att överraska läsaren, och Benjamin Chaud har fångat julstämning, vardag och sagoväsen med färgsprakande generositet.
159 kr Bok - Halvklotband
Utgiven: oktober 2013

"En underhållande julrysare som innehåller en rejäl dos julmagi, utan att bli det minsta jolmig. Bilderna är färgsprakande och språket målande." /Arbetarbladet
"Sur tomte årets bästa julbok" "Berättelsen är befriande svartsynt mitt i en säsong av jolmighet, men behåller samtidigt en känsla för julens magi.Olssons språk utmanar läsaren, här underskattas inte barnets förmåga att ta till sig bilder och poetiska formuleringar. /.../Det där sorgsna stråket gör ”Tro på tomten” till något mer än en standardiserad kidnappa julen-saga och ger berättelsen potential att bli en kommande klassiker."Erika Hallhagen

Lotta Olsson, född 1973 i Helsingborg, är stockholmare sen 90-talet, och hon började sin författarbana tidigt. Debuten skedde 1994 med en uppmärksammad sonettsamling: Skuggor och speglingar. Fem år senare kom hennes första barnbok, och till dags dato har hon skrivit sammanlagt ett 20-tal barnböcker, och har fortsatt med poesi och prosa även för vuxna. Hennes distinkt personliga stil är rapp, elegant och engagerande. Hon har varit flitig dagsverspoet i Expressen och är även en uppskattad översättare – en rimmens mästare.

Lotta Olsson har belönats med flera priser, bland annat Lennart Hellsing-priset. En av hennes barnböcker har också nominerats till Augustpriset.