Bokserie: Amargi (del 2)

Utgivningsdatum: 2014-09-03
Recensionsdatum: 2014-09-15
ISBN: 978-91-29-68906-8

Flykt

Amargitrilogin
Lo, Amir och Vidar är på flykt från mardrömstillvaron på fosterhemmet Himmelsfrid. De tar sig till Stockholm för att hitta sina mammor och befria dem från deras fängelsestraff. Men vem är egentligen den där Mästaren som verkar ligga bakom allt som sker? Och vad är det för ödestavlor som hen letar efter? Snart förstår barnen att de är del av något mycket större. Nu handlar det inte längre bara om att rädda deras mammor - det handlar om att rädda världen!

Flykt är den andra delen i Amargitrilogin, ett magiskt och spännande äventyr om kampen för frihet.

"Vallin Johansson kan konsten att bjuda på rafflande läsning." /BTJ "Flykt är en korpsvart saga, en blandning av magi, new age och skräck i actionsthrillerns form där handlingen snabbt drivs framåt.Stämningen är paranoid - vem kan de lita på? Varandra? Frågorna blir fler och fler. Personerna är välfångade, liksom miljöerna - allt från det avfolkade nordligaste Norrland försänkt i snö och köld, till Stor-Stockholms folkmyller. Vallin Johansson kan konsten att bjuda på rafflande läsning."Gull Åkerblom
"Boken är välskriven och man rycks med direkt. Den är fruktansvärt bra!!"
jenny.jennytranslation.com
jenny.jennytranslation.com
121 kr Bok - Kartonnage
Utgiven: september 2014
77 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: september 2014

Jag har varit en bokslukare sedan jag lärde mig att läsa. Spännande mysterier och magiska historier var tidiga favoriter och realistiska böcker om orättvisor kom vart efter. Därför var det självklart för mig att min första helt egna bokserie, Amargitrilogin, skulle blanda realism med ett spännande magiskt äventyr. Det sumeriska ordet amargi är det första ordet man känner till för frihet, och det är kampen för friheten som jag skildrar i böckerna.

Jag skriver också manus för teve och är bland annat en av skaparna till julkalendern Superhjältejul som vi sedan knoppade av till två böcker om MegaVega och SuperNova. Det som engagerar mig är frågor som rör barns rättigheter och existentiella ämnen. I ett projekt för barn som har allvarligt sjuka föräldrar har jag skrivit kortfilmsmanus för ungdomar och en barnbok för yngre barn. Berättelserna handlar om hur tufft det kan vara när man har en förälder som är sjuk, men samtidigt också hur det kan kännas bättre om man bara vågar prata med varandra.