Omslagsbild: Fripassageraren

Bokserie: Syskonen Marley (del 1)

Utgivningsdatum: 2015-09-16
Recensionsdatum: 2015-10-05
ISBN: 978-91-29-69533-5

Fripassageraren

När Nells och Nicks far plötsligt dör inser de att de egentligen inte vet så mycket som sin bakgrund. Mamman försvann tidigt och pappan har varit uppslukad av arbete. Fadern efterlämnar en lapp med mystiskt budskap - syskonen får veta att modern befinner sig i Afrika, och de inser plötsligt att de är i fara. De måste fly landet. De tar med sin fars betjänt och ger sig av till Afrika med båt. Ett stort äventyr tar sin början. De träffar på en mängd intressanta typer, upptäcker exotiska miljöer, och blir lurade mer än en gång. Under tiden skriver Nell, kvinnosakskämpen, eldiga inlägg till tidningen i London, och Nick, som drömmer om att bli uppfinnare, kommer på den ena tveksamma uppfinningen efter den andra.

I sällskap med syskonen Marley har man inte en tråkig stund, tempot är högt och spänning kombineras med humor.

Christina Wahldén skriver i en ny genre och kommer nu med den första steampunkromanen* av två.

*Steampunk är en typ av science fiction och en estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen. Steampunk utspelar sig vanligtvis i viktoriansk miljö.

"Helhetsbetyg: 5" /BTJ "Författaren och journalisten Christina Wahldén (f. 1965) som tackar både Dickens och Jules Vernes för inspiration, gör en mycket njutbar pastisch på 1800-talsromanen och gestaltar åtskilliga av tidens problem: motsättningen mellan Europa och kolonierna, kvinnans frigörelse, tjuvjakten på afrikanskt storvilt och 1800-talets färdmedel och tänkesätt. Säkert kan ungdomar, 12-18 år, fängslas av romanen och samtidigt få en del att tänka på.Fripassageraren blir en lyckad sammansmältning av exotisk reseskildring och traditionell äventyrsberättelse. Unga läsare, som roats av Dickens och Jules Vernes, kommer att känna sig hemma."
135 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2015
116 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: september 2015

Christina Wahldén, född 1965, är författare och journalist. Hon har givit ut ett tjugotal barn- och ungdomsböcker, för vilka hon har fått flera priser. Hon har även författat tre deckare och en reportagebok om kvinnors utsatthet i väpnade konflikter. Hennes första historiska roman för vuxna, Den som jag trodde skulle göra mig lycklig (2013), hyllades av kritikerna.

Priser och utmärkelser:

Teskedsordens diplom 2010
Fadimestipendiet 2013