Omslagsbild: Bygg ditt eget dataspel!


Läsålder: 6-9

Utgivningsdatum: 2016-07-06
ISBN: 978-91-29-69798-8

Bygg ditt eget dataspel!

Programmera från Scratch

Tror du att programmering är svårt? Att det är något som bara datasupporten eller några supernördiga Bill Gates-kopior i övre tonåren fixar? Då tror du fel!

I Bygg ditt eget dataspel! visar Måns Jonasson med enkla instruktioner och tydliga bilder hur man steg för steg kan just bygga sitt alldeles egna dataspel. Han utgår från programmeringsspråket, Scratch, som skapats av MIT och är gratis att använda. När man följt bokens instruktioner har man skapat ett eget spel där en katt jagar en mus över skärmen. Det är kreativt, det är roligt och det ger mersmak!

"Ny bok som gör det omöjliga möjligt - omgående!"
horisonten.io (Ett magasin om skolsverige)

Mer om författaren
149 kr Bok - Spiral
Utgiven: juli 2016

SENASTE RECENSIONERNA

"Någon övre åldersgräns kan jag inte se. Det är inte svårt att bli biten!" Norra Skåne
"Ny bok som gör det omöjliga möjligt – omgående!" "Bokens innehåll präglas av tydlighet. Författaren förutser genom sitt kunnande på området, eventuella fallgropar du som programmerare i Scratch möjligen kan möta. Det skapar trygghet för den oinvigde läsaren och motiverar till att fortsätta och ta nästa kliv. Dessutom finns en ordlista i slutet av boken som ger självförtroende när det blivit dags att ta klivet ut på en ny arena. /.../Med ett fritt och lekfullt sinne kan du och dina elever snart berätta vad som helst med hjälp av Måns Jonassons fantastiska och mycket lättillgängliga bok: Programmera från Scratch – Bygg ditt eget dataspel."
horisonten.io

Jag tror att det var julen 1983 som jag fick min första dator i julklapp av min mamma. Jag minns fortfarande känslan när jag öppnade paketet och såg kartongen. Först vågade jag inte tro på att det verkligen var en dator i lådan, men när jag öppnade och såg den lilla svarta lådan med gummitangenter inuti drabbades jag av en blandning av intensivt lyckorus och svindel. Jag tänkte genast på allt jag skulle kunna göra med datorn, och alla möjligheter som låg framför mig.

Idag har jag egna barn som är i precis samma ålder som jag själv var den julen. De är lika datorvana och internetmogna som nästan alla andra barn i deras ålder i Sverige, men när de kom till mig och frågade hur de skulle kunna göra egna spel istället för att bara spela färdiga spel fick jag en riktig tankeställare. Dagens surfplattor, datorer och smartphones kommer inte med någon direkt möjlighet att programmera dem. När jag på min tid var närmast tvungen att lära mig att programmera för att kunna använda min dator är dagens barn främst konsumenter av andras spel och appar - inte skapande producenter.

Med mina Barnhack-kurser har jag försökt göra något för att ändra på den saken. Jag vill att alla barn i Sverige ska få möjligheten att prova på programmering, om så bara en enda gång för att förstå att alla spel, appar och webbsidor de besöker dagligen faktiskt är gjorda av människor precis som de själva. Och för att kanske några av dem ska drabbas av samma blandning av lycka och svindel, och tänka på allt de kan skapa med sina datorer - alla möjligheter som ligger framför dem.

---------------------

Måns Jonasson, född 1974, är en självlärd datanörd som startade Barnhack på sitt jobb på Internetstiftelsen i Sverige (IIS). Genom sina återkommande kurser har han delat sitt brinnande intresse för programmering och datorer med hundratals barn och unga. Böckerna i serien Programmera från Scratch lär barn och unga att enkelt göra sina egna dataspel och program.

Mer om författaren

Fler titlar av samma författare

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Rabén & Sjögrens nyhetsbrev

De senaste nyheterna om våra böcker och författare! Tips på evenemang och aktiviteter.