Berör och förstör

”Förkrossande kör av tystade röster.”

[...] ”Arbetet med urval och representation ska sålunda tillmätas lika mycket beröm som ambitionen att visa unga människor att språket är ett rum de har tillträde till.” Karin Brygger

”Livskraftigt, angeläget, snurrigt, tjurigt och roligt"

"Dels är den lagom vagt tematisk: kärlek, barndom, död, sex, identitet, samhället och språket. Dels är den estetiskt vid – 79 olika temperament! Och framför allt: Den är komponerad med en suverän fältkunskap och absolut gehör. Aldrig förr har jag sett dessa dikter i en så kraftfull dager, befriade från sin egen tidigare kontext. [...] svensk samtidspoesi har sällan framstått som så livskraftig, angelägen, snurrig, tjurig, rolig och befriad från sin egen finhet – i ett så behändigt kort format.” Daniel Sjölin

”Detta är en liten skatt. Bara innehållsförteckningen i Berör och förstör gör mig oväntat rörd, kanske för att det är så kraftfullt att se så många av vår samtids viktigaste poeter radas upp efter varandra, namn efter namn. Poesin är sannerligen inte död.” Therese Eriksson

”Urvalet är utmärkt, men det är i presentationen av detta material som Farrokhzad och Folkhammar verkligen briljerar. De litar på antologins unga läsare, tycks säga: detta tillhör dig, det här kan du bringa mening i på ditt eget sätt.” Hanna Johansson
”Till alla lärare, rektorer och skolbibliotekarier där ute: Köp in ”Berör och förstör” i klassuppsättning!” Lydia Wistisen

”Men jag kan lova att den håller också för vuxna läsare, och ger en förträfflig provkarta på var svensk poesi står 2019. Så sett blir boken en slags kanonisering, och de 79 poeter som är representerade har all anledning att känna sig stolta över att ingå i ett så dugligt sammanhang. [...] Här är det tydligt vad poesi är till för, och vad dikter gör – ger förståelse. [...] Men tröst är bara det ena benet som poesin står på. Det andra är handlingskraften, att man läser dikter och blir stärkt i sin övertygelse om att det lönar sig att göra något. I den här antologin finns det åtskilliga sådana exempel, och den visar också på mångfald på minst två sätt. Dels i representationen, med flertalet rasifierade namn, och dels i poetiken, där vi kan se att det som härskar är variationen, att man inte kan säga något sammanfattande eller enhetligt om hur svenska dikter skrivs under 2000-talet.” Björn Kohlström

Rabén & Sjögrens nyhetsbrev

De senaste nyheterna om våra böcker och författare! Tips på evenemang och aktiviteter.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.