Så satsar Grantomtaskolan på läsning

Publicerad:

2019-04-10

Massa högläsning, drop in-bibliotek i skolan och pilotprojekt med en ny app. På Grantomta Montessoriskola satsar man på läsning med hjälp av flera parallella projekt.

Skolan, som ligger på Värmdö, har 200 elever i årskurserna F–5. Dessutom driver man en förskola med drygt 100 barn. Under flera år har man arbetat med läsning i alla grupper och årskurser. 

– Vi arbetar med många läsfrämjande insatser: Läsläxor, biblioteksbesök, högläsning varje dag, elevernas egna dagliga lässtunder, att äldre elever läser för yngre ... De som inte har föräldrar som kan hjälpa till med läxan får en egen stund med lärare. Dessutom har vi fått med oss både fritids och förskolan i arbetet, säger Maria Björsell, läromedelsförfattare och speciallärare på Grantomta Montessoriskola.

På fritids har personalen fått fortbildning inom läsande. Där pågår både högläsning och läsgrupper. 

– De läser kortare böcker istället för kapitelböcker eftersom gruppen varierar från dag till dag. Och de har just upptäckt Radioteatern! 

Två stora nyheter har införts under 2018: Ett eget skolbibliotek och ett pilotprojekt.

– Vårt lilla bibliotek har alltid öppet. Vi är tydliga med att det inte får bli en lekplats. Det är ett läs- och lyssnarrum. När jag är på plats finns jag alltid till hands. Vi har en biblioteksgrupp bestående av elever som håller ordning och hjälper varandra.

Skolan har även infört ett klassificeringssystem av böckerna med hjälp av klistermärken. Är det en hund eller katt på boken, så passar boken för barn som vill läsa kortare kapitelböcker. Det kan vara LasseMaja eller Handbok för Superhjältar. Enklast är fjärilsböckerna. Dessutom har biblioteket två äldre Ipads enbart med Storytel på, för de som vill lyssna istället för att läsa.

– Systemet är inte perfekt, men det fungerar. Det går verkligen att ha ett bibliotek på en liten skola. 

Genom pilotprojektet med appen Poio har det digitala lässpelet introducerats för förskolebarn, men även på fritidsverksamheten och som komplement till undervisningen
i årskurserna F–3.

– Varför inte testa? Vi har inget att förlora. Det blir ytterligare ett verktyg att arbeta med. Eleverna tycker att det är roligt. 

Maria Björsell tycker sig se en läsförbättring hos app-användarna. Men framförallt ser hon fram emot att utvärdera om arbetet kommer att märkas hos förskoleklassen nästa läsår.

– Med tanke på att de arbetat med appen i förskolan borde de ha större förförståelse när de väl börjar skolan. Det blir spännande att se!

Marias tips:

Långt från alla skolbarn får höra sagor hemma, därför har skolan ansvar för att ge dem lyssnarupplevelser – och arbeta med aktivt lyssnande. Det är viktigt att prata om läs­upplevelser och lässtrategier. Personligen är jag kritisk till att låta elever få rita samtidigt som jag läser, då deras fokus lätt kan flyttas från lyssnandet till tecknandet. 

Om Poio:

Lässpelet Poio är ett peda­go­giskt verktyg som lanserades i Norge 2017. Sedan 2018 finns det även på den svenska marknaden. I Poio blir bokstäver och ord till uppgifter i en fantasi­värld. Målgrupp: 4–9 år.

Fotnot: Artikeln publicerades i nummer 1 2019 av Tidningen Läslust, som ges ut av Rabén & Sjögren.