Astrid Lindgrens roll på förlaget

Succén med Pippi Långstrump fick förlaget att växa snabbt och förlagschefen Hans Rabén dignade under arbetsbördan. Hans vän Elsa Olenius, en av tidens auktoriteter i den svenska barnboksvärlden, föreslog att Astrid Lindgren, som både kunde skriva maskin och stenografera, skulle anställas på halvtid. 1946 fick Astrid ansvaret för barnboksutgivningen och dubbla roller på förlaget (från 1949 på Tegnérgatan 28).

Hennes enorma arbetskapacitet var omvittnad: förmiddagarna ägnade hon åt sitt eget författarskap och på eftermiddagarna läste, bedömde och redigerade hon andras manus. Hon deltog i författarnas arbete, uppmuntrade dem och skrev långa brev med utförliga råd och förslag till omarbetningar. Hon skrev baksides- och katalogtexter, tog ställning till den utländska utgivningen och hann även med att marknadsföra böcker på bokhandelsträffar. Sitt eget författarskap hann hon med på förmiddagarna.

Först var Astrid Lindgren helt ensam om att styra över barnböckerna, men i början av 50-talet fick hon hjälp av en redaktionssekreterare, Marianne Eriksson, och av Kerstin Kvint, som började som kontorsflicka men med tiden blev ansvarig för utlandsförsäljningen på förlaget. När Astrid slutade 1970 drev Marianne Eriksson avdelningen vidare i hennes anda.

Astrid Lindgrens roll för Rabén & Sjögren kan knappast överskattas. Hon är inte bara Sveriges överlägset mest översatta författare, utgiven i nästan 100 länder och med fler än 160 miljoner exemplar sålda. Som redaktör på förlaget hjälpte hon själv till att vaska fram kommande generationers talangfulla författare under nästan tre decennier.

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår