Rabén & Sjögrenbloggen

  1. Tre frågor till Petrus Dahlin

    2016-05-12 11:32

    Han har skrivit åtskilliga uppskattade barn- och ungdomsböcker, inte minst barndeckarna om Kalle Skavank. Efter sina första två skräckromaner har han hyllats som barnens egen Hitchcock av kritikerna. Vi säger grattis till Petrus Dahlin, nyligen utnämnd till vinnare av Bokjuryn 2015 och aktuell med nya skräckromanen Spöknät!
    Hur reagerade du på beskedet och hur känns det att vara barnens största favorit?

    - Självklart blev jag löjligt glad eftersom det är för barnen jag skriver, de är mina läsare. Någonstans verkar det vara så att barnen och jag upplever samma spänning när vi är mitt inne i mina fantasier och berättelser. Där i berättelsen möts vi.

    Du har fått mycket uppmärksamhet för dina två första barnskräckisar, Hjärtlös och Kurragömma. Hur kommer det sig att du började skriva skräck?

    - Jag har nog alltid tyckt om att skrämmas, och i perioder har jag försökt hitta på nya sätt att skrämmas på. Ibland har det gått överstyr som på en arbetsplats där jag jobbade. Där skrämde jag en medarbetare så mycket att hon inte vågade vara ensam efter det. Skrivandet upptäckte jag efter en märklig dröm jag hade som blev till trilogin Skogens systrar.

    Var hittar du ämnen och inspiration till dina skräckböcker? Till Spöknät specifikt?

    - De kan komma ifrån en dröm, en känsla jag får, en plats jag är på. Spöknät kom ifrån ordet spöknät. Det är ju nät som slitit sig från fiskare och driver runt i haven med döda och halvdöda fiskar. Så började jag tänka: hur skulle det vara om ett spöknät egentligen var till för att fånga spöken med. Och pang så rullades hela historien upp för mitt inre.

    ----------

    Petrus Dahlin debuterade 2004 och har sedan dess skrivit en lång rad barn- och ungdomsböcker, bland annat den mycket populära serien om Kalle Skavank, Skogens systrar-trilogin samt de båda rysarna Hjärtlös och Kurragömma.


    Fotograf. Leif Hansen

  2. Tre frågor till Mats Strandberg

    2016-04-07 15:50

    Med succéer som Cirkeln och Färjan i bagaget debuterar du nu som barnboksförfattare med serien om Monstret Frank. Vad är det för bok du skrivit?

    Monstret i natten handlar om Frank, en mörkrädd pojke som blir ett monster på sin nioårsdag. Han blir biten av en fluffig liten knähund, och blir ett slags varulv om nätterna – men den här varulven vill bara bli kliad honom bakom öronen och klappad på magen. Men människorna förstår inte. Rykten om "attackerna" sprider sig i den lilla staden Yrred, monstret blir allt större och farligare i folks fantasi, och paniken växer. Och räddast av alla är nog Frank, som inte vågar berätta för någon att det är han som är monstret.

    Vem ska läsa den, tycker du?

    Den här boken är förhoppningsvis rolig och spännande, men det finns ett allvar och vemod också. Det handlar om rädslan för det okända, om att inte passa in, och om att hitta sin flock när man minst anar det. Jag önskar att boken kommer att hitta till barn som känner sig ensamma och lite utanför ibland. Jag utgick mycket från mig själv när jag var barn, och den bok jag skulle velat läsa.

    Vad var det bästa med att skriva boken?

    Det har varit fantastiskt roligt att få samarbeta med den superbegåvade Sofia Falkhenhem, och skapa Frank och hans värld tillsammans!

    -----------------


    Fotograf: Henrik Lindsten

  3. Fem frågor till Peter Arrhenius och Ingela P Arrhenius

    2016-03-23 14:55

    I kungens spår är den första delen i en ny serie om Fanny Falk. Berätta lite om boken Peter?

    I kungens spår är en spännande berättelse om Fanny Falk, som har det krångliga uppdraget att hålla ordning på att allt som någonsin hänt verkligen händer. Det handlar om tidsresor och små, små skillnader som hotar att förändra allt, men också om helt omöjliga saker som hur man får någon i sin klass att förstå att man är kär i honom.

    Vem ska läsa den, tycker du?

    Jag tror min bok passar alla mellanstadiebarn som någon gång tänkt tanken: "tänk om inte farmor hade gått på den där dansen och träffat farfar – då hade inte pappa funnits och kunnat träffa mamma och det hade varit jättedåligt för lilla mig." Det är hisnande att tänka att allt vi gör får konsekvenser, att vi alla förändrar världen varje sekund.

    Vad var det bästa med att skriva den?

    Eftersom Fanny Falk reser i tiden har jag behövt läsa på om de historiska platserna och händelserna hon hamnar i. Till första boken har jag fått plugga mycket om 1500-talet och Gustav Vasas spännande flykt genom Sverige, och utan att avslöja för mycket kan jag berätta att jag inför bok två läser mycket om häxprocesserna på 1600-talet.

    Tillsammans har ni skapat en lekfull och modern ABC-bok. Berätta lite om Bokstavspromenaden Ingela.

    Jag har illustrerat en ABC-bok som min man Peter Arrhenius har skrivit. En bok på rim med två bokstäver per uppslag att lära sig. Den passar alla som vill lära sig bokstäver och tycker om en kul historia! Och förhoppningsvis blir den så fin att även alla som redan kan sina bokstäver ändå vill ha den. :)

    Vad var det bästa med att illustrera den?

    Jag bestämde mig från start att den skulle kännas lekfull. Så det har varit en utmaning att få varje uppslag att kännas spännande!

    -----------


    Fotograf: Magnus Liam Karlsson

  4. Tre frågor till Petra Backström

    2016-02-04 11:10

    Vad är det för bok du skrivit?

    En bok om en stark ung kvinna som både tänker och gör mycket. Boken handlar om hennes relationer i allmänhet men till fyra olika män i synnerhet.

    Vem ska läsa den tycker du?

    Folk som funderar på sånt som kärlek, bokstäver och om vissa beslut är bättre än andra. Och kanske folk som knappt funderar alls på sånt men vill möta en huvudkaraktär som gör det.

    Vad var bäst med att skriva den?

    Att det var så lätt att hitta tillbaka. Ibland tog jag längre pauser från skrivandet men när jag sen satte mig vid datorn igen var det aldrig stelt eller tråkigt.

    -----------
    Petra Backström är född 1989 och uppvuxen på Söder i Stockholm där hon fortfarande bor. M varken mer eller mindre är hennes debutroman.

  5. Tre frågor till Linn Gottfridsson

    2016-01-14 10:00

    Vad är det för bok du skrivit?

    En berättelse om hur roligt, pirrigt, jobbigt och jävligt livet kan kännas när man är sex år. Om att ha en bästis, en hemlig snigelvärld bakom gympasalen och en mamma och pappa som bråkar på engelska för att man inte ska förstå att de nog håller på att skilja sig.

    Vem ska läsa den tycker du?

    Barn som längtar efter kapitelböcker med register, vuxna som inser att det är flera år kvar till Harry Potter. Samt alla som är sugna på vardagsäventyr.

    Vad var bäst med att skriva den?

    Frihetskänslan! Till vardags är jag manusförfattare för tv och film och berättar historier inom satta ramar. Här fick jag äntligen skriva om det jag ville på mitt sätt!

    ------------

    Linn Gottfridsson är född 1974. En Myras liv är hennes debutbok.

  6. Bläddra bland vårens böcker!

    2015-12-10 14:00

    Bildens betydelse ökar – så även bokomslagens

    I dagens medielandskap med en omfattande digital konsumtion – inte minst bland barnen – ökar också vår konsumtion av bilder. I många sammanhang där text tidigare dominerat har bilden nu tagit över och texten blir ett komplement. Vi blir också mer selektiva kring vilka bilder vi stannar till inför. Idag möts vi av i genomsnitt 5 000 budskap per dygn och det tar hjärnan 0,3 sekunder att ta in vart och ett av dessa. En bild läser hjärnan dessutom snabbare än en textrad och bilden ger fler associationer än en kort text.

    En konsekvens för bokförlagen är att omslagen på böckerna har fått en allt större betydelse, framförallt för att synas och uppmärksammas bland alla andra böcker – och bland alla andra inflödande budskap. Omslaget på en barnbok ska också på sina 0,3 sekunder väcka nyfikenhet och intresse hos den vuxne som kanske väljer att köpa boken och samtidigt tilltala läsaren, barnet.

    Det är roligt och viktigt med omslag och vi lägger mycket tid på omslagen tillsammans med de formsäkra, skickliga formgivare och illustratörer som gör dem. Ibland sitter omslaget direkt med bildval, typsnitt och andra detaljer såsom hur ryggen ska se ut och placering av författar- och illustratörsnamn samt logotyp. Andra gånger arbetar vi med det flera rundor till för att det ska bli riktigt bra, sticka ut och samtidigt spegla innehållet i boken.

    I Rabén & Sjögrens långa historia har det visuella alltid haft en stor betydelse. Hans Rabén, som var en av grundarna av förlaget, var konsthistoriker och den konstnärliga aspekten på utgivningen var viktig. Så har det varit sedan dess och det är det också idag – konstnärlighet och kvalitet, i betydelsen omsorg och professionalitet, är några av ledorden i processen när vi arbetar med nya böcker. Mest tydligt blir det i bilderböckerna där vi har möjlighet att arbeta med en stor bredd av såväl nya som erfarna författare och illustratörer som behärskar och samtidigt tänjer gränser kring hur bild och text samverkar i berättandet. Att vara öppen för nyskapande är en av förlagets uppgifter och man kan behöva påminna sig om att det som idag är välkända klassiker en gång var synnerligen nyskapande och ansågs som "smal utgivning".

    För att hitta nya bilderboksskapare går vi under senhösten 2015 ut med en bilderbokstävling för debutanter tillsammans med ett norskt och ett danskt förlag. Vi ser fram emot många nya intressanta bilderböcker. Mer information om det kommer läggas ut på www.rabensjogren.se

    Välkommen att läsa mer om vår utgivning för våren 2016!

    Ann Sköld, Förlagschef