bok

Koda bus och dataspel!

Måns Jonasson

Författare

Jennifer Nystedt

Illustratör

Beskrivning

2016-08-23
Svenska
6-9

Författare

Måns Jonasson

Illustratör

Jennifer Nystedt

I boken Bygg ditt eget dataspel! visade Måns Jonasson med enkla instruktioner och tydliga bilder hur man steg för steg kan just bygga sitt alldeles egna dataspel. Nu har det blivit dags att ta kodandet till nya nivåer!

Precis som i första boken utgår Koda bus och dataspel! från programmeringsspråket, Scratch, som skapats av MIT och är gratis att använda. I bokens tre projekt får vi lära oss att skapa egen musik, koda ett spökspel och inte minst att programmera ett tjuvlarm! Det är lätt att hänga med i instruktionerna, det är kreativt och framför allt är det väldigt roligt!

Måns Jonasson, född 1974, är en självlärd datanörd som startade Barnhack på sitt jobb på Internetstiftelsen i Sverige (IIS). Genom sina återkommande kurser har han delat sitt brinnande intresse för programmering och datorer med hundratals barn och unga. Böckerna i serien Programmera från Scratch lär barn och unga att enkelt göra sina egna dataspel och program.

Detaljer

Bokinformation

Åldersgrupp

6-9

Originalspråk

Svenska

Språk

Svenska

Publiceringsdatum

2016-08-23

Läsordning

2

Produktion

Produktdetaljer

ISBN

9789129698213

Format

Spiral, E-bok

Recensioner

”Enkelt, kreativt och roligt!” Fritidspedagogen

horisonten.io

”Måns Jonasson gör det svåra enkelt – igen!”

"Del 2 är precis som föregångaren författad i enkel, lättförståelig språkdräkt. Boken är uppdelad i tre partier där författaren guidar oss läsare och numera programmerare, till att koda både bus och spel! Genom att läsa boken (= följa instruktionerna) har du alltså programmerat både spel, tjuvlarm och ljuv musik när du bläddrat sista sidan. Allt detta utan att egentligen ha några som helst kunskaper på området!"

 

Kul att koda!

Om boken

Det är kul att programmera, och det behöver inte vara svårt. Tvärtom!
Det här är en rolig, enkel och kreativ handbok för alla barn som vill lära sig programmering. Med tydliga steg-för-steg-instruktioner och pedagogiska bilder är det busenkelt att skapa musik, koda ett spökspel eller göra ett eget tjuvlarm. Boken utgår från programmeringsmiljön Scratch som är gratis att använda.Kul att koda! är en uppdaterad samlingsvolym av böckerna Bygg ditt eget dataspel och Koda bus och dataspel. Författaren Måns Jonasson är självlärd datanörd och delar med sig av sitt brinnande intresse för programmering genom att hålla kurser för barn och unga.

Måns Jonasson, Jennifer Nystedt

Kul att koda!

 

Relaterat

Vega upptäcker återvinning

Om boken

Vega har precis ätit mellanmål och ska kasta bananskalet i den bruna påsen under diskbänken. Men vad händer med bananskalet efter att det hamnat i soporna? Och vad händer med glasburkarna och metallförpackningarna som man lägger i olika behållare? Det vet nog Fredde! Fredde är Vegas granne och arbetar som renhållningsarbetare. Vega åker med i Freddes sopbil och får följa sopornas väg genom staden. Häng med till avfallsanläggningen och återvinningscentralen, lär dig mer om källsortering och hur sopor och avfall återvinns och blir till något nytt.
En både rolig och spännande faktabilderbok med härligt detaljrika bilder för alla som vill veta mer om hur vi tar tillvara på resurserna för ett mer hållbart samhälle. Vega upptäcker staden är en faktaserie om staden och hur den fungerar.Läs också: Vega upptäcker: Vatten och avlopp

Ellen Hall, Emily Ryan

Vega upptäcker återvinning