Översättare: Joar Tiberg
Utgivningsdatum: 2013-01-17
Recensionsdatum: 2013-01-28
ISBN: 978-91-29-67913-7

Annie från sjön

Annie från sjön är en finstämd och otroligt vacker bilderbok om ensamhet och mörker men också om kärlek, vänskap och om behovet av att vara behövd.

Annie bor ensam vid sjön. Sen hennes mamma dog känns livet inte roligt längre. En natt vaknar hon och känner att hon fått nog. Hon går ner till sjön och hoppar i. I sjön finns tre jättar. Vänskapen med dem blir en vändpunkt för Annie. Och när de ber henne om hjälp, att hitta tre jättekvinnor att gifta sig med, tar hon dem till havet där jättekvinnorna bor.

"Att promenera med tre jättar kommer att bli en utmaning", skrattar hon.

Men i havet finns det bara två makar till jättarna. Tillsammans med den tredje, Émile, återvänder Annie till sjön, orolig för vad som kommer att hända med sin vän. Om han inte gifter sig innan han blir vuxen kommer något fruktansvärt att ske. De tar ett smärtsamt, tårfyllt avsked. Sen faller Annie i djup sömn. När hon vaknar skiner solen och Émile kommer emot henne. Inte längre som en jätte, utan som en man i Annies storlek. De faller lyckliga i varandras armar.

Så här slutar historien om Annie. Stäng varsamt boken och låt Annie leva sin vackra historia med Émile.

Kitty Crowther är inte bara en enastående illustratör, historien om Annie är magisk, stämningsfull, tankeväckande och väldigt speciell. I Frankrike tilldelades boken det prestigefyllda Baobabpriset 2009.

Kitty Crowther är 2010 års Almapristagare. Ur juryns motivering:

"Kitty Crowther är linjens mästare, men också stämningens. Hon förvaltar, förvandlar och förnyar bilderboksberättandet. I hennes värld står dörren mellan fantasi och verklighet vidöppen."
112 kr Bok - Kartonnage
Utgiven: januari 2013
"Om man törs så får man så mycket tillbaka." Yukiko Duke ger Annie från sjön betyget 4 i Gomorron Sverige.
"utmejslad men ändå liksom skriven i ett enda andetag" /Nils Forsberg, Expressen ”'Annie från sjön' är sammanhållen och kontrollerad, ett modernt skillingtryck, utmejslad men ändå liksom skriven i ett enda andetag. Tilltalet är förtroligt, tonfallet finstämt sorgset och Crowtherlåter än en gång sin berättelse visa hur den udda, svaga, bortglömda kan återfinna hoppet, hitta kraft och (i det här fallet bokstavligen) ta sig upp till ytan igen." Nils Forsberg, Expressen
"Annie från sjön är en halsbrytande berättelse som lodar de verkliga djupen. En bok att växa tillsammans med." /Cecilia Nelson, Göteborgs-Posten "Bilderna i blandteknik berättar redan på de första sidorna, då texten mest talar nedstämdhetens språk, om en underbart självlysande natur där växtligheten har en lika stark hemortsrätt i sjön eller havet som i skogen. Också i ensamhetens hus lyser vattenvärldens gula och korallfärgade invånare upp tapeterna." Cecilia Nelson, Göteborgs-Posten
"Crowthers kanske allra mest unika berättelse" / Åsa Warnqvist, Svenska Dagbladet "Även i 'Annie från sjön' kontrasteras ljus mot mörker på ett symboliskt plan. Det är Crowtherskanske allra mest unika berättelse, med ett ytterst ovanligt tema för en bilderbok: ett självmordsförsök. /.../  Såväl tematiskt som konstnärligt är det två magnifika bilderböcker."Åsa Warnqvist, Svenska Dagbladet

Kitty Crowther, född 1970, är illustratör och författare som bor och verkar i Belgien. Hon belönades med Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2010 med motiveringen:

"Kitty Crowther är linjens mästare, men också stämningens. Hon förvaltar, förvandlar och förnyar bilderboksberättandet. I hennes värld står dörren mellan fantasi och verklighet vidöppen. Tilltalet är varligt och personligt men verkningarna starka och i sin djupa inlevelse med dem som har det svårt visar hon på vägar där svaghet kan vändas till styrka. Humanism och medkänsla genomsyrar och binder samman hennes konstnärskap."