Omslagsbild: Allt jag säger är sant

Utgivningsdatum: 2012-03-05
Recensionsdatum: 2012-03-19
ISBN: 978-91-29-68016-4

Allt jag säger är sant

"Jag är Alicia. Sexton, snart sjutton, med kolsyra i venerna och håret på svaj. Och nej, jag är kanske inte riktigt självlysande. Men det är fan på gränsen."

Efter en kort stund av insikt på en trång skoltoalett fattar Alicia ett beslut. Det här med att sitta i skolbänken och slösa bort både tid och talang håller helt enkelt inte längre. Hon är menad för något större. Dagen därpå slår hon igen sitt skåp för sista gången, lämnar gymnasiet bakom sig, och kliver ut i världen. Redo att göra stordåd, bara så där. "Jag menar ... hur svårt kan det rimligen vara?"

Redan när Alicia ska berätta för sin omgivning att hon hoppat av skolan börjar det jävlas. Bästa kompisen Fanny stirrar på henne som om hon vore en idiot. Skolan hotar med att koppla in kommunen. Alicias föräldrar stammar något ursinnigt om "vikten av en ordentlig utbildning" och "att tänka på sin framtid". Och mormor - som alltid, alltid annars står på Alicias sida - bara suckar trött. Vad är det här? Vad hände med att det mesta i världen brukade bli precis så som Alicia ville att det skulle bli?

Allt jag säger är sant handlar om hösten då Alicia egentligen borde ha gått i ettan på gymnasiet. Om hur hon istället börjar arbeta på ett kafé. Börjar bråka med sin bästa kompis. Flyttar ut från sina oförstående föräldrar, och in till sin mycket mer förstående mormor. Om hur hon träffar Isak - den grekiske guden som har så fina linjer vid munnen att Alicia inte kan sluta stirra på dem. Och om hur det känns när hela hennes värld trillar sönder av sorg.

55 kr Bok - Pocket
Utgiven: mars 2013
59 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: mars 2012
"SvD:s kritiker har valt några av årets bästa bokklappar inom tio olika områden." "Hon beskriver själv sin tillvaro med sinne för dramatik och en drastisk humor som dämpar kaxigheten." Lena Kåreland, Svenska Dagbladet under rubriken "Årets böcker: tio genrer, 30 tips"
"Det var lite magiskt." / Bokbeate "Och språket! Jag är lite blown away. Det var så verklighetstroget som tonårstankar. Det var lite svengelskt och Lisa använder sig av språket för att skapa humor och känsla vilket blir väldigt roligt och effektfullt. Jag brukar inte läsa svenska böcker så väldigt ofta, och ännu mer sällan när det är svenska som originalspråk! Det var lite magiskt. Lisa lyckades göra både Alicias och mormorns talspråk verklighetstroget vilket var mycket bra gjort av henne tycker jag."Bokbeate
"En bok man ibland skrattar högt åt för att i nästa sekund sätta skrattet i halsen." /Trelleborgs Allehanda "Med ett rappt språk, med inslag av engelska uttryck, svordomar och mycket humor berättar Bjärbo på sitt eget speciella sätt om hur det kan vara att vara ung och inte veta vad man vill med sitt liv. En bok man ibland skrattar högt åt för att i nästa sekund sätta skrattet i halsen. Om livet i allmänhet och om kärlek, relationer och döden i synnerhet. "Lina Wegendal, Trelleborgs Allehanda
"Action från första sidan." "Jag fick upp ögonen för den här boken först när jag var på pressfrukost hos Rabén & Sjögren. Lisa Björbo läste själv upp inledningsscenen i boken. När hon slutade läsa kunde jag inte få nog. Den är vanvettigt rolig. Den fångar in en direkt. Action från första sidan. Eller vad säger ni, är det inte lite omöjligt att inte gilla en bok vars första mening är 'Jag är så jävla kissnödig.'?"Anna Lagerqvist, Litteraturmagazinet

”Det roligaste som finns är att hitta på karaktärer till en ny bok, och bygga upp deras liv med byggkloss efter byggkloss. Var bor hon? Hur ser det ut runt omkring henne, vem lever hon med? Hur mår hon? Vad gillar hon? Och hur tänker han? Vad drömmer han om? Hur har han blivit som han blivit? Det är lite som att lägga ett pussel. Ingen bit får saknas, om bilden ska bli hel för den som läser boken. Jag måste känna de jag skriver om som om de fanns på riktigt.”

Lisa Bjärbo, född 1980, är journalist och författare. Hon släppte sin första ungdomsroman Det är så logiskt alla fattar utom du 2010. Sedan dess har det blivit en rad roliga och sorgliga nutidsförankrade böcker om vardag, relationer och känslor för barn och unga i olika åldrar. Och så några bilderböcker om dinosaurier också!

Priser och utmärkelser:

Nils Holgersson-plaketten för Allt jag säger är sant (2013)