Utgivningsdatum: 2012-03-27
Recensionsdatum: 2012-04-16
ISBN: 978-91-29-68015-7

Ett hus utan speglar

"Var har du varit, Signe?"
Hon log mot mig när jag vände mig om. Hon såg helt oskadd ut." Jag träffade någon", sa hon. "Vi lekte lite."

Henriettas hus är som gjort för kurragömmalek, fyllt av trappor, skrymslen och garderober. Thomasines pappa brukar säga att han knappt vet hur många rum där finns. En gång i tiden var Henrietta en firad skådespelerska. Men nu ligger hon där uppe på vindsrummet och väntar på att dö, och hela släkten har samlats i huset för att vaka.
Thomasine är elva år och till en början tycker hon att det är roligt med det stora gamla huset och alla kusinerna. Men så börjar oförklarliga saker att ske. Varför finns det ett rum där husets alla husets speglar förvaras? Vem är den lilla flickan som de möter där, kommer hon verkligen från en annan tid? Och hur ska man tyda förändringen hos alla de som vistats i spegelrummet?

Mårten Sandén har skrivit en klassiskt mystisk historia med vacker gåtfull stämning som ger rysningar längs ryggraden. Thomasine dras in i en härva av märkliga upplevelser som ger henne svar på frågor hon länge gått och funderat på. Och som hjälper henne att slutföra ett sorgearbete.
108 kr Bok - Kartonnage
Utgiven: mars 2012
"Det här var en jättespännande bok!" / KP "Det här var en jättespännande bok! Jag gillar böcker där man får klura lite för att komma på hur allting hänger ihop!"Elvira Fredriksson, KP
"En klassisk historia som har allt" /Dagens Nyheter "I sin nya bok, Ett hus utan speglar visar Mårten Sandén upp några av sina finaste kvaliteter som författare för riktigt unga läsare. Han bjuder in oss till en klassisk historia som i sinastunder både påminner om delar av C S Lewis Häxan och Lejonet och Neil Gaimans Coraline. /.../ Mårten Sandén har i Ett hus utan speglar både modet och förmågan att lyfta fram viktiga ämnen som skilsmässor, tonåringars självbild, psykisk sjukdom, sorg efter döda syskon och dysfunktionella vuxna på ett osentimentalt sätt i en kapitelbok för 9–12-åringar. /.../ Det är riktigt bra gjort det."Steven Ekholm, Dagens Nyheter
"Det är lätt att bli förtjust i Moa Schulmans illustrationer till varje kapitel med ett textcitat som sätter tonen." / Hanna Höglund, Expressen
"Mårten Sandén har ett vackert språk som gör läsningen njutbar." / Värmlands Folkblad "I Mårten Sandéns berättelse har speglarna den dubbla funktionen att leda personerna bakåti tiden och att låta dem se sitt rätta och riktiga jag. Den ena efter den andra blir löst ur detrauman som bundit och tyngt ner dem.Moa Schulmans tuschlaveringar i gråskala fångar den lite gammaldags, drömska stämningen i boken. Mårten Sandén har ett vackert språk som gör läsningen njutbar." Hervor Svenonius / Ulla Wentzel, Värmlands Folkblad

Mårten Sandén är född 1962 och bosatt i Stockholm. Han är författare och låtskrivare på heltid, men har psykologexamen och en fil kand i samhällsvetenskapliga ämnen. Familjen består av hustru och fyra barn.

Mårten Sandén är ledamot av Svenska Deckarakademin och Svenska barnboksakademien. Han fick Lunds kommuns Kulturpris 2009, Spårhunden för Fantomerna 2012 och 2015 tilldelades han Astrid Lindgren-priset med motiveringen: "För ett omfattande, rikt och betydelsefullt författarskap inom såväl magisk realism och spänning som vardagsnära utsatthet, väl förankrat hos unga läsare i alla åldrar."