Omslagsbild: Du glömde säga hej då

Översättare: Gudrun Samuelsson
Utgivningsdatum: 2012-05-29
Recensionsdatum: 2012-06-11
ISBN: 978-91-29-68128-4

Du glömde säga hej då

Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.
Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det.

Sarah Dessen skriver bladvändare som drabbar läsaren direkt. Hon är en av USA:s populäraste ungdomsboksförfattare och hennes böcker ligger ofta högt upp på topplistorna. De läses av såväl tonårstjejer som av kvinnor 20+. Du glömde säga hej då är Dessens tionde roman och den tredje som kommer ut på svenska.
55 kr Bok - Pocket
Utgiven: maj 2013
"Detta är den perfekta sommarboken, läs den bara!!" "Det finns författare som har en speciell plats i mitt hjärta. Det kan vara så att jag läste böcker av de när jag var yngre , att de är så himla charmiga (både som person och hur de skriver) eller att de skriver böcker som passar perfekt i just den stämningen du känner.Sarah Dessen hör till den sista kategorien./.../ Det Sarah Dessen gör så bra är att beskriva känslor, jag känner att jag är Mclean och att jag har hennes problem, vilket är skickligt gjort av henne.Detta är den perfekta sommarboken, läs den bara!!"Booksarelives
booksarelives.wordpress.com
"Språket känns ordentligt genomarbetat, skickligt och genomtänkt." / Liber Libri "Det var romantiskt, hög igenkänningsfaktor och trovärdiga karaktärer. Och det bästa av allt - trovärdiga relationer. Det är varken kärlek eller vänskap vid första ögonkastet. Känslor och relationer utvecklas allt eftersom tiden går. Det känns verkligt. Språket känns ordentligt genomarbetat, skickligt och genomtänkt."Liber Libri
"Den är mysig och härlig och andas definitivt Dessen." / Zachan the writer
"Betyg: 10/10" "Åh, Sarah Dessen skriver så underbart och hon har sådana underbara karaktärer!/.../ Sedan när storyn började på riktigt så var jag helt, helt fast! Jag kunde för sjutton inte släppa boken! Otroligt spännande och varje sida så kände man med varenda karaktär!"Recenzion
recenzion.blogg.se

Sarah Dessen, född 1970, skriver bladvändare som drabbar läsaren direkt. Hon är en av USA:s mest populära ungdomsboksförfattare och hennes böcker ligger ofta högt upp på topplistorna. De läses av såväl tonårstjejer som av kvinnor 20+.

"I mitt vanliga, icke-författarliv, bor jag på landet med min man, min dotter och två väldigt bortskämda hundar. Jag gillar att jobba i trädgården - även om jag ännu inte lyckats bemästra konsten att hålla allting vid liv - och, i mina svagare stunder, att shoppa. Jag har en böjelse för städartiklar, måste jag erkänna. Jag har ett konstigt behov av att köpa stora mängder svarta byxor. Hur många svarta byxor behöver en människa, egentligen? (Mitt svar är uppenbart elva eller fler men nu avviker jag från ämnet.) Ja, vad mer kan jag berätta? Jag älskar Starbuckskaffe men det gör mig hyperaktiv. Jag prenumererar på alldeles för många tidskrifter. Jag gör en supergod bönsallad. Jag kan fortsätta i all evighet, men sanningen är att mina böcker är intressantare än jag, och det är bra. Det är ändå roligare att fantisera ihop saker."
Källa: sarahdessen.com