Översättare: Jan Risheden
Utgivningsdatum: 2012-08-08
Recensionsdatum: 2012-09-03
ISBN: 978-91-29-68135-2

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.

Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.

Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.

De femtiotalet högst egendomliga vintagefotografier som finns insprängda i texten ger en extra kuslig dimension till berättelsen och gör Miss Peregrines hem för besynnerliga barn till en nervkittlande skräcksaga som kryper in under skinnet och stannar där - länge.
56 kr Bok - Pocket
Utgiven: maj 2014
55 kr Bok - Pocket
Utgiven: september 2016
99 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Katarina Cohen
Utgiven: oktober 2017
"Originell och speciell." "Trollbindande läsning fylld av besynnerligheter, underliga omständigheter och en hel del spänning. Dessutom är det bitvis ganska hårresande läskig läsning som inte på något sätt blir mindre av de gamla foton som återkommande förgyller läsningen. Högst troligt kommer det en uppföljare, eller snarare en fortsättning, och jag kommer hänga på låset. Originell och speciell."Roger Bengtsson, Ikon 1931
ikon1931.se
"kommer bli något av en klassiker" "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är en sån där bok som kommer bli något av en klassiker i kombinationsgenren spökhistoria-deckare-kärlek-fantasy-roman. En sån bok som man skulle kunna hitta lager på lager av dolda meningar i, som kanske skulle kunna få en egen universitetskurs, som Harry Potter, när alla delarna i serien kommit ut (för ja, cliff hangern i slutet avslöjar fortsättningar). Eller en sån bok som man bara läser för att inte kunna sova om nätterna. " Anna Nygren, Dagens bok
dagensbok.com
"Sällan träffar man på så säregna böcker. Och sällan så bra." "Ransom Riggs har utgått från foton, som dyker upp i berättelsen och ger ett sken av autenticitet: flickan som svävar, pojken med klippblocket i handen, de mystiska tvillingarna. Det visar sig vara äkta foton, det är bara berättelsen som är fiktion. Sällan träffar man på så säregna böcker. Och sällan så bra."Lotta Olsson, Dagens Nyheter
"en av de mest originella ungdomsböcker jag läst på länge" "Det är rappt skrivet; inget görs i språk för att haussa upp temperaturen; berättelsen räcker gott för att skapa ett spännande äventyr kombinerat med en väl hopflätad släkthistoria om 'möjligheten att leva ett magiskt liv'Bilderna är nog för att den här boken ska sticka ut rejält. Ihop med texten blir det en av de mest originella ungdomsböcker jag läst på länge."Susanne Holmlund, Sundsvalls tidning
st.nu

Ransom Riggs växte upp i Florida, men bor sedan ett tag tillbaka i landet för besynnerliga barn – Los Angeles. Han har en examen i engelska från Kenyon College och en från University of Southerns California’s School of Cinema-television. Han ärt gift och förutom att samla på märkliga gamla foton har han skrivit flera prisbelönta kortfilmer. Han knäcker extra som bloggare och reseskribent; hans resereportage, Strange Geographies, finns att läsa på mentalfloss.com och på ransomriggs.com. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är hans första roman.