Omslagsbild: Flickan på tavlan

Bokserie: Ella (del 1)

Utgivningsdatum: 2013-04-15
Recensionsdatum: 2013-04-29
ISBN: 978-91-29-68729-3

Flickan på tavlan

Det ser ut som ett vanligt torp, rött med vita knutar. Men Ella känner sig iakttagen. Kanske har det med flickan på tavlan att göra, hon som följer en med blicken vart man än går. Rebecka Åhlund är journalist och kritiker och debuterar med en modern spökhistoria där stad möter land, dåtid möter nutid och frågor om moral och ansvar ställs på sin spets.

"Omslaget får både mig och dottern att tänka på Maria Gripe och Ingelin Angerborn, vars böcker vi bada älskar." / Ann Heberlein, Dagens Nyheter "Åhlund väver skickligt samman den högst realistiska berättelsen om Dylan med berättelsen om Nelly som blev ihjälslagen av sin far för många år sedan och nu spökar i Ellas sommarhus."Ann Heberlein, Dagens Nyheter
"Den passar utmärkt för barn i mellanåldern, en åldersgrupp för vilken det kan vara svårt att finna lämpliga böcker." "I 'Flickan på tavlan' förenas spänning med ett socialt engagemang, och boken belyser frågor om ansvar och skuld. Den passar utmärkt för barn i mellanåldern, en åldersgrupp för vilken det kan vara svårt att finna lämpliga böcker." Lena Kåreland, Svenska Dagbladet
59 kr Bok - Kartonnage
Utgiven: april 2013
101 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: april 2013

Rebecka Åhlund är kritiker och krönikör som älskar att skrämma barn. Det som hände i källaren är en fristående fortsättning på de uppmärksammade böckerna Flickan på tavlan och Ibland blir skogen vred.