Recensionsdatum: 2014-09-01
ISBN: 978-91-29-68772-9

Tilly som trodde att ...

Tilly vet inte exakt hur det är att vara någon annan. Tillsammans med Tage tar hon reda på det.
Eva Staaf och Emma Adbåge har skapat en knivskarp och rolig bilderbok med ett samhällskritiskt barnperspektiv. Den berör alla och är ett nytt och brännande och inslag i bilderboksgenren.

Eva Staaf, prisbelönt radioregissör och ljudberättare, debuterar som barnboksförfattare. Emma Adbåge är en av de mest uppmärksammade illustratörerna i en ny tecknargeneration.

Tilly som trodde att ... nominerades till Augustpriset 2014.

Läs Ulf Stolts presentation av "Tilly som trodde att ..." från Augustgalan Tilly letar efter livet. Efter det hon tror är livet. Efter det liv hon trodde är som hon trodde det skulle vara, om hon vetat. Tilly är definitivt inte mindre modig än sina tidigare föregångare inom filmen, musiken, litteraturen, konsten eller vetenskapen: Jag tänker bland annat på karaktärerna i Vilgot Sjömans ”Nyfiken”-filmer, eller musikerna i Frank Zappas allra galnaste orkestrar som stångades och sjönk framför partituren, eller huvudpersonen i Joseph Conrads ”Mörkrets Hjärta” som ju kände den där frostiga pilen av vansinne stryka mot huden redan i berättelsens början, på Picassos allra bråkigaste linjer, eller matematikern Lothar Collatz och hans kanske olösliga problem att finna en talcykel som inte slutar på siffran ett. Ibland jämför Tilly sina spretiga anteckningar från verkligheten med vännen Tage. Han tror också något om världen. Ungefär som Tilly tror. Så nu vet de: Att ibland måste man dra ner persiennerna mitt på dagen – så att ljudet av klockorna och surret från kylskåpet förstärker ledan och tristessen. Att det finns pappor som aldrig städar. Att det sitter tiggare på gatorna man måste förhålla sig till. Att en del grannar kanske aldrig kommer hem från jobbet. Och att somliga mammor bara äger ett nagellack och en grönmögelost.
"Här äger de subtila undertexterna och stämningen i de utfallande och detaljrika bilderna." / Pia Huss, Dagens Nyheter "Just vänskapen fungerar som en kil in också i de miljöer vilka annars skulle vara skrämmande. Så, kanske är 'Tilly som trodde att ...', allra mest en viktig bok om betydelsen av närhet mellan människor. Finns den där kan mycket överbryggas." / Pia Huss, Dagens Nyheter

Eva Staaf, prisbelönt radioregissör och ljudberättare, debuterar som barnboksförfattare med Tilly som trodde att.... Hon har bland mycket annat skapat underhållningsserien Huset mitt emot i Sveriges Radio. Eva Staaf tilldelades Stockholm Stads kulturstipendium à 25 000 kr 2015.

Eva Staaf och Emma AdBåge (ill) nominerades till Augustpriset för Tilly som trodde att ... med motiveringen:

"Varför har vissa ingen mat i kylskåpet, inga vinterskor när det är kalltkallt? Varför är vissa ledsna och andra aldrig hemma? I mötet med grannar, vänner och en hemlös tiggare reflekterar Tilly kring sin omgivning. Eva Staafs inlevande och eftertänksamma text låter Tilly och kompisen Tage lyfta blicken mot det samhälle som omger dem. Det blir en berättelse om klass och kultur, ömsint gestaltad av Emma AdBåge. Bildernas detaljer är minutiöst inprickade. Minsta sked ligger och bara syns."