Recensionsdatum: 2016-02-06

Vi har exet som jag fortfarande ligger med
vi har stalkern som aldrig ger sig
vi har kompisens pappa som stöter på mig
och vi har killen som jag inte vet om jag borde falla för
Det är lätt att se tillbaka och tänka: Vad såg jag i dom andra tre?
Men man vet ju så lite innan allt har hänt.

Maj är 19 år och tycker om när saker är lättkategoriserade och logiska. När man efter en kort överläggning kan komma fram till ett klockrent beslut genom att väga fördelar mot nackdelar. Då är kärleken en svår nöt att knäcka. Nu har Maj trasslat in sig i fyra kärlekshistorier samtidigt. Och hur hon än försöker reda ut tillvaron blir det bara värre. För att lösa situationen uppfinner hon ett känsloexperiment. Hur vore det att helt enkelt testa att bara gå på känsla ett tag och se vad som händer?

En smart, rolig och drastisk debut, med en huvudperson som är omöjlig att värja sig för och ett språk som slår knockout.

132 kr Bok - Flexband
Utgiven: januari 2016
119 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: januari 2016
"Stark debut i ungdomsgenren" Piteå-Tidningen "Romanen är inte enbart ett relationsdrama. Sättet Maj väljer att hantera sina relationer på kan till viss del beskriva hennes personlighet och utveckling, vilket är något av det mest intressanta i boken. Petra Backström använder ett ungdomligt språk och har en lyhördhet för livet som tonåring."Linda Sundström
"Glasklar debut om 19-åriga Maj från Södermalm." "Jag förälskar mig i Maj redan under de första sidorna, när hon med självdistans och humor konstaterar hur stolt hon är över att ha varit statist i ”Andra Avenyn”. /.../ Jag är övertygad om att den här romanen får mig att skratta och vrida mig av igenkänning för att Backström har glasklar observationsförmåga och känsla för vardagliga detaljer som skulle fängsla många läsare." Emma Holm
"Hatten av för Petra Backström. Det här är den bästa och mest personliga ungdomsbok jag läst på länge. Jag har fnissat, skrattat högt, suckat och gråtit."
"Skickligt! Ett ord som kan sammanfatta hela boken för mig blir just skicklig. Tre till: så jävla bra! Två till: läs nu!" "Den här debuten! Tänk det uttalandet i versaler och med tio utropstecken. ”M, varken mer eller mindre” är en sån bok där man läser och tänker HUR kan det vara en debut, allt är så BRA, hur skicklig ÄR människan, det är ORÄTTVIST. En total liten bundle of joy helt enkelt. Jag blev både jätteimponerad och förtjust plus jätteavundsjuk."
bokhora.se

NYHETER

Tre frågor till Petra Backström

Boken M varken mer eller mindre handlar om en stark ung kvinna som både tänker och gör mycket.

Se fler nyheter

Petra Backström är född 1989 och uppvuxen på Söder i Stockholm där hon fortfarande bor. Jobbar som copywriter och gillar de flesta bokstäver, men har överlag ett bättre förhållande till konsonanter. Alltid tyckt att de mjuka vokalerna känns hårdare än de hårda: O är ju runt medan I är vasst.

M varken mer eller mindre är Petra Backtröms debutroman.