Översättare: Lena Fries-Gedin
Utgivningsdatum: 2015-10-07
Recensionsdatum: 2015-10-26
ISBN: 978-91-29-69770-4

Harry Potter och De vises sten

Ny utgåva med fantastiska illustrationer - perfekt för högläsning.

Sexton år efter utgivningen av den första Harry Potter-boken i Sverige kommer nu en alldeles ny, genomillustrerad utgåva. Harry Potters fantastiska värld fångas mästerligt i Jim Kays makalösa bilder. Låt dig sugas in i en magisk upplevelse!

Böckerna om Harry Potter har sålt i hundratals miljoner exemplar världen över. Den föräldralöse pojken som visar sig vara en trollkarl tog världen med storm, och lämnade ingen oberörd. Böckerna har blivit klassiker, och fortsätter att förtrolla nya generationer läsare.

"Jag önskar att jag aldrig hade läst "Harry Potter och De vises sten", bara för att få göra det för första gången igen." /Piteå-Tidningen "Slutligen slås jag återigen, efter att nu ha läst "De vises sten" för minst tjugonde gången, vilken magisk roman i alla bemärkelser den faktiskt är. Vilken otippad attitydsförebild professor Dumbledore utgör ("Albus Dumbledore verkade inte uppfatta att han just hade anlänt till en gata där allt hos honom, från namnet till kängorna, var ovälkommet") och vilka nyanser det finns i det enorma persongalleriet. Jag önskar att jag aldrig hade läst "Harry Potter och De vises sten", bara för att få göra det för första gången igen. Jag avslutar med det citat som alltid får mig att skratta: "Moster Petunia sa ofta att Dudley såg ut som en babyängel - Harry sa ofta att Dudley såg ut som en gris i peruk"."
"... en uppskattad julklapp för Potterfans, stora som små, gamla som nya." /Blekinge Läns Tidning "Här blir berättelsen än mer levande och tillgänglig, även för den som inte kan läsa själv."
"Harry Potter i ny skrud är en gåva till läsarna" "Vi snackar storformat, inbundet, fantastiska färger och bokmärkesband i rött. En bok som gjord för att läsa tillsammans. Den luktar till och med så där mättat gott som bara rikt färglagda böcker kan. /.../Och jag är egentligen ingen bokfetischist - surfplatta går lika bra - men den här boken får mig att bli.Detta är nämligen bilder som är guld i sig men också föder ren läslust. För det är inte truganden eller happy meal-böcker som läsvägrande barn behöver. Det är kvalitet."Hanna Höglund
247 kr Bok - Inbunden
Utgiven: oktober 2015

J.K. Rowling är författaren till de mångfaldigt prisbelönta böckerna om Harry Potter. Böcker som slagit alla rekord. De är älskade av läsare över hela världen, serien har sålt över 500 miljoner exemplar, översatts till över 80 språk och blivit åtta filmsuccéer.

J.K. Rowling har skrivit tre bredvidläsningsböcker för välgörenhet: Quidditch genom tiderna och Fantastiska vidunder och var man hittar dem (för Comic Relief och Lumos), och Barden Beedles berättelser (för Lumos). Hon har även skrivit ett filmmanus inspirerat av Fantastiska vidunder och var man hittar dem, vilket blev starten för en serie på fem filmer. J.K. Rowling har också varit med och skrivit en teaterpjäs, Harry Potter och Det fördömda barnet, del ett & två, som hade premiär i Londons West End sommaren 2016.

2012 lanserades J.K. Rowlings digitala plattform Pottermore, där fans kan ta del av nyheter, nyskrivna texter och artiklar, samt originalmaterial av författaren. Hon är också författare till vuxenromanen Den tomma stolen, och kriminalserien The Strike, skriven under pseudonymen Robert Galbraith. J.K. Rowling har fått många priser och utmärkelser, bland dem brittiska imperieorden för sina insatser för barnlitteraturen, franska Légion d’Honneur och Hans Christian Andersen-priset.