Omslagsbild: Typ helt övernaturligt

Utgivningsdatum: 2016-06-03
Recensionsdatum: 2016-06-18
ISBN: 978-91-29-69899-2

Typ helt övernaturligt

Tolv spännande berättelser om tolv olika ungdomar i olika situationer. Det är Ia som kan utföra häxkonster, Kevin som träffar ett spöke, Kim vars önskningar går i uppfyllelse och många fler. Historierna är sinsemellan helt olika, här finns något för alla vare sig man gillar kärlek, spöken, skräck eller jultomten! Det är fängslande, roligt och ibland riktigt, riktigt otäckt.

Noveller är det perfekta formatet för den som inte kan eller vill ta sig an en hel kapitelbok. Läs lite här och lite där, välj den berättelse du tycker verkar mest spännande just för stunden. Mårten Melin trollbinder skickligt sina läsare och väver på ett smart sätt in de övernaturliga elementen i vardagsberättelserna. Det känns verkligen som om allt skulle kunna hända på riktigt, här och nu!

123 kr Bok - Inbunden
Utgiven: juni 2016
89 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: maj 2019

Mårten Melin, född 1972, är bosatt i Lund. Han har gett ut över sjuttio barn- och ungdomsböcker sedan debuten 2003, bland annat Spöksystrar-serien, de kritikerrosade Lite mer än en kram och Mycket mer än en puss, och senast den spännande romanen Isdrottningen. Mårten Melin skriver även poesi för barn. Min längtan kvar är hans åttonde diktsamling.

Utmärkelser och priser:

Hans Petersonstipendiet 2008 för sin samlade produktion.
Nils Holgersson-plaketten 2011 för Som trolleri.

Även när man ljuger kan man tala sanning, brukar jag säga när jag besöker skolklasser runt om i Sverige. Vad menar jag egentligen med det?

Man ljuger när man skriver, det vet ju alla. Och jag ljuger inte så lite. Det finns ju inte spöken, troll, häxor, djävulsdöttrar, gudabarn, tolvåringar som blir förvandlade till katter och varulvar och gud vet vad. Inte egentligen. Men det finns så mycket annat som inte finns också. Att jag skulle blivit ihop med hon den där som jag var kär i under hela grundskoletiden, det fanns ju inte. Nej, det fanns inte en chans i helvetet att det skulle ha hänt. Men jag kan skriva en bok där det händer. Och ska jag ändå skriva en bok om det omöjliga, så kan jag ju passa på att skriva om det omöjliga. Hänger ni med?

Men det finns andra sanningar än sånt som har hänt. Sanningar om hur vi människor beter sig, hur vi känner, hur vi beter sig i olika situationer. Sånt är också sanning. Och när verkligheten ställs mot det till synes overkliga, då tror jag vi människor ofta visar upp vem vi verkligen är.

Jag försöker skriva väldigt realistiska böcker. Jag är noga med dialogen, att om det är en tolvåring av idag som pratar så ska det låta som en tolvåring av idag. Händer det något övernaturligt, så ska det kännas som om det skulle kunna vara på riktigt. Det är väl också en slags sanning? Och jag är inte så intresserad av att jaga meningar och betydelser i det övernaturliga, att det ska stå för något annat än vad det är.

Så här skrev Per Israelson i Svenska Dagbladet om min bok Som trolleri, där Mona blir bergtagen och alltså följer med ett troll in i berget: "Och den som ändå tycker att Monas osannolika förälskelse bör tolkas som ett tecken på något annat, undanträngd dödsdrift exempelvis – den måste nog lära sig läsa med hjärtat. För det gör man så gärna, när man läser Mårten Melin."

Det är nog det finaste och mest sanna som någon någonsin skrivit om mina böcker. Mio fryser inte ihjäl på parkbänken, han kommer till Landet i fjärran ju! Det är att döda fantasin och fantasins möjligheter att säga något annat. Man ska känna: Det här händer, det här skulle kunna hända. Därför ska både det realistiska och övernaturliga beskrivas just så, realistiskt. Som sanning.
Mårten Melin

Rabén & Sjögrens nyhetsbrev

De senaste nyheterna om våra böcker och författare! Tips på evenemang och aktiviteter.