Omslagsbild: Ellens alla hundar


Läsålder: 3-6

Utgivningsdatum: 2017-03-17
Recensionsdatum: 2017-03-25
ISBN: 978-91-29-70077-0

Ellens alla hundar

Ellen gillar hundar - stora och små, blyga eller busiga. Men det är svårt att hitta en hund som är precis lagom busig för Ellen. Som vill gå fint och inte slickar henne i ansiktet hela tiden. Finns det såna hundar? Och om hon får en hund, då ska den tycka alldeles särskilt om just henne!

Mer om författaren
126 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2017
79 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2021
59 kr Nedladdningsbar bok - PDF
Utgiven: mars 2017
59 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Sissela Kyle
Utgiven: januari 2019

SENASTE RECENSIONERNA

"Författaren Catarina Kruusval fångar treåriga dotterns intresse med sina stora illustrationer och beskrivningar om hur livet som hundägare kan vara." /Norrländska Socialdemokraten
"Mot en vackert grön/grå bakgrund får hundar i alla storlekar och uttryck visa upp sig och kanske kan det, tillsammans med Ellens modiga och nyfikna attityd, hjälpa någon liten att inte vara hundrädd. Helhetsbetyg: 4." /BTJ

NYHETER

10 barnböcker om människans bästa vän!

"Den vilda bebin tjatar på sin mamma varje stund, Nu vill han ha en liten hund!” Just nu råder valpfeber i hela landet. Alla kan förstås inte skaffa hund, men vi kan drömma och läsa om människans kanske allra bästa vän!

Illustratör: Eva Eriksson
Se fler nyheter

Catarina Kruusval är född 1951 och bor i Göteborg. Hon utbildade sig på Konstindustriskolan HDK, där hon studerade reklam, grafisk form och illustration. 1990 debuterade hon som barnboksillustratör och hon är idag en av Sveriges mest uppskattade bilderbokskonstnärer. Catarina har skapat karaktärerna Ellen, Olle och Fia, och dessutom har hon skapat en smått klassisk pekboksserie med barnvisor och hon har även illustrerat kända sagor i pekboksformat. Under tre decennier har det blivit bortåt 60 bilderböcker (många av dem med egen text) och pekböcker, och även en del kapitelböcker har fått bilder av Catarina. År 1996 tilldelades hon Rabén & Sjögrens tecknarstipendium och år 2000 fick hon Ottilia Adelborg-priset.

Priser och stipendier:

1996 Rabén & Sjögrens Tecknarstipendium.
Juryns motivering: "Människor, djur, natur – alla slags motiv för egen, sinnlig lyskraft när Catarina Kruusval håller i penna och pensel. Med säker och kärleksfull hand har hon skapat en rad älskade figurer, t.ex. gubben Granström och Sill-August, Egon och rävungen och inte minst Ellen. I Catarinas illustrationer blir skogen så vidunderligt grön och hemlighetsfull, havet blir så skummande verkligt och djur och människor så överraskande uttrycksfulla. Och ingen detalj lämnas åt slumpen – något som gör Catarinas bilder extra spännande och inbjudande."
1996 Wettergrens Bokollon.
2000 Ottilia Adelborg-stipendiet.

Catarina Kruusval berättar om sig själv:

Min barndoms bok – den påverkar mig än. Min barndoms mest betydelsefulla bok! Den heter Alla barns sagor och jag tror att min pappa var väldigt förtjust i den här boken för den lästes som godnattsaga var och varannan kväll från det jag var ungefär fem år. Den är utgiven 1954 på förlaget Morby och är en översättning av den engelska boken The Tall Book of Nursery Tales.

Precis som den originaltiteln säger, så har boken just ett avlångt format, c:a 12 centimeter brett och 30 centimeter högt. Formatet är en viktig faktor som ger boken hela dess karaktär. Ett format är ju även det en sorts bild.

The Tall Book rymmer mycket text i form av gamla kända folksagor som ”Rödluvan och vargen” och ”Den fula ankungen” osv. Och boken är samtidigt en sorts bilderbok, med en illustration på varje sida – gjorda av Feodor Rojankovsky*).

The Tall Book var alltså min barndoms saga och bilderboksbild. En mycket älskad bok. Men kärleken bestod nog inte i att boken innehöll underbara bilder eller ljuvliga sagor eller att den hade ett lustigt format. Nej, kärleken bestod i att den gav mig en älskad stund. En stund då pappa satt nära och läste med sin mjuka, varma röst och vi hade trevligt tillsammans. Just därför älskade jag ”den långa boken”.
Men jag hade samtidigt bestämda åsikter om själva boken. Berättelserna var HEMSKA och SORGLIGA. Men när pappa läste kändes det helt okej att höra dem. Och alla sagorna hade ju ett lyckligt slut!

Omslaget var så vackert, tyckte jag, små skojiga djur och blad som svävar fritt på furuliknande bakgrund och titelsidan lovade stort med vacker färgbild. Men sedan … bokens bångstyriga bilder envisades med att var ”fel”! Det blev konflikt mellan mig och ”den långa boken”. För innehållsförteckningen var plötsligt illustrerad i svart-vitt. Och det var svartvita bilder på vartannat uppslag genom hela boken! Varför var inte ALLA dessa trevliga bilder gjorda i färg? Åh, vad jag avskydde de svartvita sidorna. Och vad jag älskade sidorna i färg!

Dessvärre var det bara färgen på de färgade sidorna som gladde. BILDERNA i sig fanns det en hel del att tycka om. Figurerna såg inte tillräckligt trevliga ut. Och så var bilderna lite väl oskarpa. De skulle haft en ordentlig kontur!

Idag tror jag att detta lade grunden hos mig att försöka göra den ”rätta” bilderboksbilden. Så som jag för mer än femtio år sedan skulle velat ha det i ”den långa boken”. Mina bilder är svaret på den där ungens ständigt återkommande, men tysta fundering, VARFÖR har ”den långa boken” bilder som jag inte tycker om?

*) Feodor Rojankovsky, född 1891, var en rysk målare som deltog i första världskriget och som debuterade som barnboksillustratör under ryska revolutionen! Hans öde fascinerar, och via fångenskap i Polen hamnade han så småningom i Paris innan han kom till USA, där han var flitigt anlitad som barnboksillustratör.

Mer om författaren

Fler titlar av samma författare

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår