Bokserie: Nina (del 3)

Utgivningsdatum: 2017-05-29
Recensionsdatum: 2017-06-03
ISBN: 978-91-29-70405-1

Nina & Jim - hemlisar & kompisar

Nina tittar från Jim till Märta. Hur kan man känna så olika? När hon ser på Jim känns det som första slicken på en mjukglass. Men när hon ser på Märta, då känns det som sandpapper mot tänderna.

Det är första dagen på vårterminen. Nina har redan gått ett helt halvår i förskoleklass. Snön yr och Nina orkar inte gå så mamma får dra henne i en pulka. Men precis innan de är framme vid skolan hoppar Nina ur och går själv, ingen ska tro att hon är ett småbarn. När hon kommer till skolan får hon syn på någon hon inte sett förut, någon som har precis likadan ryggsäck som Nina. Det ska börja en ny kille i klassen. Han heter Jim.

Det här är berättelsen om Ninas andra termin i förskoleklass. Det handlar om att få en ny kompis, en som skrattar åt precis samma saker som man själv. Det handlar också om att vara osams, att ha hemlisar och om att vara på sin allra första sommaravslutning.

86 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: maj 2017
74 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Charlotta Jonsson
Utgiven: maj 2017

”Det här är en riktigt trevlig högläsningsbok av Emi Gunér med ämnen som är relevanta för många sjuåringar och där igenkänningen säkert också är hög.” /BTJ ”Språket är vardagligt med enkel och naturlig dialog som ligger bra i munnen på karaktärerna. Boken är rikligt illustrerad av Loka Kanarp med färgillustrationer och tydliga konturer, mestadels mot vit bakgrund och med Nina i fokus. Illustrationerna kommunicerar tydligt Nina starka känslor. Boken passar utmärkt att läsa högt för både femåringar som funderar över skolvärlden och sex-sju-åringar som redan är där. Helhetsbetyg: 4.”

NYHETER

”Åren mellan fem och åtta är otroligt spännande”

Emi Gunér är copywriter, översättare, skribent och barnboksförfattare. Nu kommer hennes tredje bok om Nina – en karaktär som blivit något av en favorit hos de yngre läsarna.

Illustratör: Loka Kanarp
Se fler nyheter

Emi Gunér, född 1971, är copywriter, översättare, skribent och barnboksförfattare. Hennes debut, Ett väldigt bra litet djur, utsågs till 2014 års bok i Bokbryggan, ett läsprojekt i Karlstad som syftar till att öka barns intresse för böcker. Hennes bok, Nina och snöleoparden, ingår i Rabén & Sjögrens högläsningsserie. Emi Gunér bor i Stockholm tillsammans med man och tre barn.