Översättare: Jan Risheden
Utgivningsdatum: 2017-06-12
Recensionsdatum: 2017-06-17
ISBN: 978-91-29-70417-4

Besynnerliga berättelser

Kära läsare,

Den bok som du håller i din hand är endast avsedd att ses av besynnerliga ögon. Om det skulle falla sig så att du inte tillhör de förunderligas skara med andra ord, om du inte ibland råkar sväva ur sängen mitt i natten för att du har glömt att förtöja dig vid madrassen, drabbas av att eldslågor slår upp ur dina handflator vid olämpliga tillfällen eller tuggar din mat med munnen som du har i nacken så vill jag be dig att genast lägga tillbaka den här boken där du hittade den och glömma att det här någonsin har hänt. Var inte orolig, du kommer inte att missa någonting. Jag är övertygad om att du bara skulle tycka att de här historierna är konstiga, oroväckande och inte alls i din smak. Och dessutom har du inget med dem att göra.

Succéförfattaren Ransom Riggs är tillbaka! Den här gången med Besynnerliga berättelser, en samling folksägner ur de Besynnerligas universum. Här får vi bland annat möta några förträffliga kannibaler, prinsessan med den kluvna tungan och pojken som kunde tämja havet. Men de Besynnerliga berättelserna är mer än sagor, de innehåller hemlig kunskap, livsviktig för varje Besynnerlig att veta.

”Med en blandning av saga, fantasy och skräck berättar Riggs de besynnerligas legender, som underhåller, förbryllar och förskräcker. Helhetsbetyg 4.” /BTJ
157 kr Bok - Inbunden
Utgiven: juni 2017

Ransom Riggs växte upp i Florida, men bor sedan ett tag tillbaka i landet för besynnerliga barn – Los Angeles. Han har en examen i engelska från Kenyon College och en från University of Southerns California’s School of Cinema-television. Han ärt gift och förutom att samla på märkliga gamla foton har han skrivit flera prisbelönta kortfilmer. Han knäcker extra som bloggare och reseskribent; hans resereportage, Strange Geographies, finns att läsa på mentalfloss.com och på ransomriggs.com. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är hans första roman.