Översättare: Jan Risheden
Utgivningsdatum: 2017-06-12
Recensionsdatum: 2017-06-17
ISBN: 978-91-29-70417-4

Besynnerliga berättelser

Kära läsare,

Den bok som du håller i din hand är endast avsedd att ses av besynnerliga ögon. Om det skulle falla sig så att du inte tillhör de förunderligas skara med andra ord, om du inte ibland råkar sväva ur sängen mitt i natten för att du har glömt att förtöja dig vid madrassen, drabbas av att eldslågor slår upp ur dina handflator vid olämpliga tillfällen eller tuggar din mat med munnen som du har i nacken så vill jag be dig att genast lägga tillbaka den här boken där du hittade den och glömma att det här någonsin har hänt. Var inte orolig, du kommer inte att missa någonting. Jag är övertygad om att du bara skulle tycka att de här historierna är konstiga, oroväckande och inte alls i din smak. Och dessutom har du inget med dem att göra.

Succéförfattaren Ransom Riggs är tillbaka! Den här gången med Besynnerliga berättelser, en samling folksägner ur de Besynnerligas universum. Här får vi bland annat möta några förträffliga kannibaler, prinsessan med den kluvna tungan och pojken som kunde tämja havet. Men de Besynnerliga berättelserna är mer än sagor, de innehåller hemlig kunskap, livsviktig för varje Besynnerlig att veta.

157 kr Bok - Inbunden
Utgiven: juni 2017

”Med en blandning av saga, fantasy och skräck berättar Riggs de besynnerligas legender, som underhåller, förbryllar och förskräcker. Helhetsbetyg 4.” /BTJ

Ransom Riggs, född 1979, är författare, bosatt i Los Angeles, USA. Han slog igenom 2011 med Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Upprinnelsen till boken var hans stora samling av vintagefotografier med egendomliga motiv. Övriga två delar i den första trilogin är Spökstaden och Själarnas bibliotek. Därefter gavs Besynnerliga berättelser ut. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn filmatiserades 2016 med Eva Green i huvudrollen.