Omslagsbild: Comedy Queen

Utgivningsdatum: 2018-04-06
Recensionsdatum: 2018-04-21
Mediekontakt: Jenny Edh-Jansen
ISBN: 978-91-29-70640-6

Comedy Queen

Mamma fick folk att gråta. Hon får fortfarande folk att gråta fastän hon inte ens lever. Ibland när pappa duschar hör jag att han gråter. Jag tror att han tror att det inte hörs. Men det gör det. Därför tänker jag aldrig gråta. Aldrig! Och jag tänker inte få folk att gråta. Jag tänker få folk att skratta. Det är min mission!

Sasha har just fyllt tolv år. Atomnumret för magnesium. Hennes mamma brukade säga att en del människor har funny bones. De är liksom roliga ända in till skelettet. Sen finns det de som kan lära sig att bli roliga, om de övar. Det finns också en tredje sort som inte är roliga alls, hur mycket de än försöker (troligen är Cecilia, Sashas lärare, en sån). Tyvärr misstänker Sasha att hon inte har funny bones, men hon har en plan: Hon SKA bli en riktig comedy queen! Och hon tänker öva tills vartenda halvtrist ben i kroppen är roligt. Om hon bara lyckas få folk att skratta kanske det andra försvinner. Det som ligger bakom ögonen och bränner och hotar att trilla ner för kinderna i form av - jo faktiskt - livsfarlig gråt.

Jenny Jägerfeld, född 1974, är psykolog och författare. Hennes bok Här ligger jag och blöder vann Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 2010 och blev nominerad till Slangbellan. Hon hörs ofta i radio, sänder podden Superältarna och har samtalsserierna Psykologer läser böcker, Psykologer tittar på film och Psykologer går på teater. Hon skriver för Svenska Dagbladets tidning Junior och har pluggat massa filosofi, sexologi och litteratur. En gång reste hon från Danmark till Indien i en risig röd buss. Det tog femtio dagar. Hon har också jobbat som postsorterare, biokassörska, servitris, karaokevärdinna och inom hemtjänsten.