Utgivningsdatum: 2018-05-18
Recensionsdatum: 2018-05-26
Mediekontakt: Sofia Bengtsson
ISBN: 978-91-29-70638-3

Monsterdeckarna 1: Mysteriet på museet

Välkommen till Monsterdeckarnas värld, med mysrysliga piratspöken, vampyrer och andra varelser som ställer till otyg!

I staden där Leo och Loretta bor ska det öppna ett vaxmuseum med olika monster som vaxfigurer. Det är varulvar, Frankenstein och den berömda vampyren Greve Dracula. Men redan första dagen försvinner vaxdockan som föreställer Dracula, och samtidigt börjar det hända en massa skumma saker i staden. Vad är det som pågår? Det tänker monsterdeckarna Leo och Loretta ta reda på!

Monsterdeckarna är en ny lättläst serie av Mårten Melin och Jimmy Wallin. Böckerna har kort och läsvänlig text, spännande handling och massor av färgstarka bilder. Själva berättelserna är skrivna med små bokstäver, men i bilderna finns pratbubblor med stora bokstäver. Man kan alltså öva läsning på två nivåer!

77 kr Bok - Inbunden
Utgiven: maj 2018

"Storyn har ett högt tempo, är spännande och humoristisk. Monsterdeckarna kommer att läsas av många med skräckblandad förtjusning. Helhetsbetyg: 4" – Christina Wedenmark.
BTJ

Även när man ljuger kan man tala sanning, brukar jag säga när jag besöker skolklasser runt om i Sverige. Vad menar jag egentligen med det?

Man ljuger när man skriver, det vet ju alla. Och jag ljuger inte så lite. Det finns ju inte spöken, troll, häxor, djävulsdöttrar, gudabarn, tolvåringar som blir förvandlade till katter och varulvar och gud vet vad. Inte egentligen. Men det finns så mycket annat som inte finns också. Att jag skulle blivit ihop med hon den där som jag var kär i under hela grundskoletiden, det fanns ju inte. Nej, det fanns inte en chans i helvetet att det skulle ha hänt. Men jag kan skriva en bok där det händer. Och ska jag ändå skriva en bok om det omöjliga, så kan jag ju passa på att skriva om det omöjliga. Hänger ni med?

Men det finns andra sanningar än sånt som har hänt. Sanningar om hur vi människor beter sig, hur vi känner, hur vi beter sig i olika situationer. Sånt är också sanning. Och när verkligheten ställs mot det till synes overkliga, då tror jag vi människor ofta visar upp vem vi verkligen är.

Jag försöker skriva väldigt realistiska böcker. Jag är noga med dialogen, att om det är en tolvåring av idag som pratar så ska det låta som en tolvåring av idag. Händer det något övernaturligt, så ska det kännas som om det skulle kunna vara på riktigt. Det är väl också en slags sanning? Och jag är inte så intresserad av att jaga meningar och betydelser i det övernaturliga, att det ska stå för något annat än vad det är.

Så här skrev Per Israelson i Svenska Dagbladet om min bok Som trolleri, där Mona blir bergtagen och alltså följer med ett troll in i berget: "Och den som ändå tycker att Monas osannolika förälskelse bör tolkas som ett tecken på något annat, undanträngd dödsdrift exempelvis – den måste nog lära sig läsa med hjärtat. För det gör man så gärna, när man läser Mårten Melin."

Det är nog det finaste och mest sanna som någon någonsin skrivit om mina böcker. Mio fryser inte ihjäl på parkbänken, han kommer till Landet i fjärran ju! Det är att döda fantasin och fantasins möjligheter att säga något annat. Man ska känna: Det här händer, det här skulle kunna hända. Därför ska både det realistiska och övernaturliga beskrivas just så, realistiskt. Som sanning.

----------------------

Mårten Melin, född 1972, är bosatt i Lund. Han arbetade tidigare på Bamseredaktionen men är numera författare på heltid. Skriver även poesi för barn.

Utmärkelser och priser: