bok

Framtidsboken

Robotar, virtuella världar och insekter till middag

Måns Jonasson

Författare

Emily Ryan

Illustratör

Beskrivning

2019-08-20
Svenska
6-9

Författare

Måns Jonasson

Illustratör

Emily Ryan

Formgivare omslag

Rebecka Neumann

Tänk dig att du har fått nya robot-armar som gör dig superstark. Eller opererat in en lins i ditt öga så att du kan se genom väggar och runt hörn! Det låter kanske otroligt, men i framtiden kan vi få mycket hjälp av tekniken i kroppen.

Hur ser världen ut om 50 år? Ja, det kan man fråga sig och vet man det redan nu? Självklart inte, men det finns områden som det sker en massa superspännande forskning inom. För vissa saker vet vi, bland annat att vi kommer att resa på andra sätt i framtiden, äta andra saker och spela spel och kommunicera på sätt som de flesta av oss knappt kan fantisera om.

I Framtidsboken försöker vi spana runt hörnet och 50 år framåt - minst. Så följ med på en hisnande tidsresa med bioniska kroppsdelar, insekter till middag och kanske faktiskt levande enhörningar!

Detaljer

Bokinformation

Åldersgrupp

6-9

Originalspråk

Svenska

Språk

Svenska

Publiceringsdatum

2019-08-20

Produktion

Papper

G-print

Miljömärkning

Ja

CE-märkning

Nej

Produktdetaljer

ISBN

9789129714302

Antal Sidor

60

Ryggbredd (mm)

10

Höjd (mm)

241

Vikt (kg)

0.394

Bredd (mm)

200

Format

Inbunden

Recensioner

BTJ

”Illustratören Emily Ryan har gjort ett jättefint jobb. De färglagda teckningarna, som ofta täcker hela uppslag, har stuns och är både humoristiska och informativt kommenterande. Här är mycket att glädjas åt. En intressant och kul bok! Helhetsbetyg: 4.”

Ulf Hyltén-Cavallius

 

Kul att koda!

Om boken

Det är kul att programmera, och det behöver inte vara svårt. Tvärtom!
Det här är en rolig, enkel och kreativ handbok för alla barn som vill lära sig programmering. Med tydliga steg-för-steg-instruktioner och pedagogiska bilder är det busenkelt att skapa musik, koda ett spökspel eller göra ett eget tjuvlarm. Boken utgår från programmeringsmiljön Scratch som är gratis att använda.Kul att koda! är en uppdaterad samlingsvolym av böckerna Bygg ditt eget dataspel och Koda bus och dataspel. Författaren Måns Jonasson är självlärd datanörd och delar med sig av sitt brinnande intresse för programmering genom att hålla kurser för barn och unga.

Måns Jonasson, Jennifer Nystedt

Kul att koda!

 

Vega upptäcker återvinning

Om boken

Vega har precis ätit mellanmål och ska kasta bananskalet i den bruna påsen under diskbänken. Men vad händer med bananskalet efter att det hamnat i soporna? Och vad händer med glasburkarna och metallförpackningarna som man lägger i olika behållare? Det vet nog Fredde! Fredde är Vegas granne och arbetar som renhållningsarbetare. Vega åker med i Freddes sopbil och får följa sopornas väg genom staden. Häng med till avfallsanläggningen och återvinningscentralen, lär dig mer om källsortering och hur sopor och avfall återvinns och blir till något nytt.
En både rolig och spännande faktabilderbok med härligt detaljrika bilder för alla som vill veta mer om hur vi tar tillvara på resurserna för ett mer hållbart samhälle. Vega upptäcker staden är en faktaserie om staden och hur den fungerar.Läs också: Vega upptäcker: Vatten och avlopp

Ellen Hall, Emily Ryan

Vega upptäcker återvinning

Relaterat

Nyheter

Ny faktaboksserie om hur staden fungerar

Hur får vi rent dricksvatten i kranen? Vad händer med allt regnvatten? Och vart tar bajset vägen egentligen? VA-ingenjören Ellen Hall har skrivit en både rolig och spännande faktabilderbok med härligt detaljrika bilder av Emily Ryan.

Blir det larver till middag i framtiden?

Hur ser världen ut om 50 år? Kanske har du fått robot-armar som gör dig superstark? Det låter kanske otroligt, men i framtiden kan vi få mycket hjälp av tekniken. I nya hoppfulla Framtidsboken tar författaren hjälp av aktuell forskning för att spana in i framtiden.