Omslagsbild: Framtidsboken


Läsålder: 6-9

Utgivningsdatum: 2019-08-23
Mediekontakt: Erika Bjurling
ISBN: 978-91-29-71430-2

Framtidsboken

Robotar, virtuella världar och insekter till middag

Tänk dig att du har fått nya robot-armar som gör dig superstark. Eller opererat in en lins i ditt öga så att du kan se genom väggar och runt hörn! Det låter kanske otroligt, men i framtiden kan vi få mycket hjälp av tekniken i kroppen.

Hur ser världen ut om 50 år? Ja, det kan man fråga sig och vet man det redan nu? Självklart inte, men det finns områden som det sker en massa superspännande forskning inom. För vissa saker vet vi, bland annat att vi kommer att resa på andra sätt i framtiden, äta andra saker och spela spel och kommunicera på sätt som de flesta av oss knappt kan fantisera om.

I Framtidsboken försöker vi spana runt hörnet och 50 år framåt - minst. Så följ med på en hisnande tidsresa med bioniska kroppsdelar, insekter till middag och kanske faktiskt levande enhörningar!

Mer om författaren
169 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2019

SENASTE RECENSIONERNA

”Illustratören Emily Ryan har gjort ett jättefint jobb. De färglagda teckningarna, som ofta täcker hela uppslag, har stuns och är både humoristiska och informativt kommenterande. Här är mycket att glädjas åt. En intressant och kul bok! Helhetsbetyg: 4.” Ulf Hyltén-Cavallius
BTJ

NYHETER

Blir det larver till middag i framtiden?

Hur ser världen ut om 50 år? Kanske har du fått robot-armar som gör dig superstark? Det låter kanske otroligt, men i framtiden kan vi få mycket hjälp av tekniken. I nya hoppfulla Framtidsboken tar författaren hjälp av aktuell forskning för att spana in i framtiden. 

Illustratör: Emily Ryan
Se fler nyheter

Måns Jonasson, född 1974, är en (självbetitlad) datanörd från Stockholm som aldrig kan sluta se sig om i världen efter nya roliga uppfinningar, konstiga robotar och spännande nya sätt att spela dataspel. Till vardags arbetar han som digital strateg på Internetstiftelsen, där han bland annat lär barn att 3Dprinta och att programmera sina egna spel. Han har tidigare gett ut två böcker på Rabén & Sjögren i serien Programmera från Scratch.


Jag tror att det var julen 1983 som jag fick min första dator i julklapp av min mamma. Jag minns fortfarande känslan när jag öppnade paketet och såg kartongen. Först vågade jag inte tro på att det verkligen var en dator i lådan, men när jag öppnade och såg den lilla svarta lådan med gummitangenter inuti drabbades jag av en blandning av intensivt lyckorus och svindel. Jag tänkte genast på allt jag skulle kunna göra med datorn, och alla möjligheter som låg framför mig.

Idag har jag egna barn som är i precis samma ålder som jag själv var den julen. De är lika datorvana och internetmogna som nästan alla andra barn i deras ålder i Sverige, men när de kom till mig och frågade hur de skulle kunna göra egna spel istället för att bara spela färdiga spel fick jag en riktig tankeställare. Dagens surfplattor, datorer och smartphones kommer inte med någon direkt möjlighet att programmera dem. När jag på min tid var närmast tvungen att lära mig att programmera för att kunna använda min dator är dagens barn främst konsumenter av andras spel och appar - inte skapande producenter.

Med mina Barnhack-kurser har jag försökt göra något för att ändra på den saken. Jag vill att alla barn i Sverige ska få möjligheten att prova på programmering, om så bara en enda gång för att förstå att alla spel, appar och webbsidor de besöker dagligen faktiskt är gjorda av människor precis som de själva. Och för att kanske några av dem ska drabbas av samma blandning av lycka och svindel, och tänka på allt de kan skapa med sina datorer - alla möjligheter som ligger framför dem.
Måns Jonasson

Mer om författaren

Fler titlar av samma författare

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Rabén & Sjögrens nyhetsbrev

De senaste nyheterna om våra böcker och författare! Tips på evenemang och aktiviteter.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.