Är varje beröring en dödsdom?

Foto av :

Kajsa Göransson

Publicerad:

2019-10-04

Dramatikern Gustav Tegby debuterar med Beröringen, en psykologisk paranoiathriller med övernaturliga inslag.

Beröringen handlar om 16-åriga Elin som levt isolerad med sin pappa hela sitt liv i en liten lägenhet i Umeå. Han påstår att hon har en övernaturlig förmåga som gör att alla hon rör vid dör, om de sedan någonsin kommer mer än trettio meter ifrån henne. Pappan hävdar att förbannelsen dödade hennes mamma när Elin var liten. Och självklart har Elin rört honom också, så han och hon måste alltid vara nära varandra.

Till slut tvingas Elin ut i verkligheten och försöker bygga upp en ny vardag, samtidigt som hon kämpar för att ta reda på om hennes förbannelse – som alla andra tror är pappans absurda påhitt – verkligen existerar. Det försätter henne snart i extrema situationer.

Upprinnelsen till Beröringen var en diskussion på en fest om de värsta superkrafter man skulle kunna få och vilka konsekvenser de skulle få för ens liv, berättar Gustav Tegby.

– Efteråt kunde jag inte släppa tanken, och den här berättelsen växte fram i huvudet under ett par års tid. Tematiskt kommer idén mycket från den där känslan som de flesta av oss har hela livet, men som i alla fall för mig var särskilt stark i tonåren, att längta efter mänsklig närhet och samtidigt tycka det är skitläskigt.

Gustav Tegby debuterar skönlitterärt men har skrivit en hel del dramatik tidigare. Skillnaden beskriver han så här:   

– Bokskrivandet tar mycket längre tid, och är mindre kollektivt. En pjäs är snarare en sorts ritning än ett helt självständigt verk, i slutändan är hela teamet konstnärliga avsändare. Även om jag fått massor av ovärderlig hjälp under arbetet med romanen (tack och lov för bra förläggare och redaktörer!), så känner jag mig på gott och ont mer ensamt ansvarig den här gången. Teateruppsättningar försvinner rätt snabbt dessutom, medan en bok finns kvar nästan för alltid. För en dramatikerhjärna är det ett lite svindlande koncept.

Relaterat

Beröringen

Om boken

Så fort det ringer på dörren förstår jag att pappa kommer dö idag.
Jag tittar upp från chatten med ett ryck. Min blick irrar över bordet, söker pappas. Men hans ansikte har liksom sjunkit ihop, det finns något ledset och uppgivet där som jag aldrig sett förut. Sedan inser han att jag tittar och samlar snabbt ihop ansiktsdragen igen i ett trött leende. Men det är för sent. Jag fattar.
Det kanske bara är matbudet, säger han lågt, fast han vet lika bra som jag att matbudet vi beställer av aldrig ringer på.
Ingen ringer på hos oss. Aldrig någonsin.

Sextonåriga Elin har levt instängd med sin pappa i en etta hela sitt liv. Allt hon vet om världen utanför har hon lärt sig genom filmer och internet. Genom vad hon sett från köksfönstret och hört genom väggarna.

Ett vanligt liv utanför lägenheten är en omöjlighet.
För Elin är född med en otrolig förmåga.
Eller snarare en förbannelse.
Alla hon rör vid dör.
Åtminstone om man får tro hennes pappa.

Gustav Tegby

Beröringen

Relaterade artiklar

Första delen i magisk trilogi

Gustav Tegby hyllades av en samstämmig kritikerkör för sin debutbok Beröringen. Nu är han tillbaka med första delen en ny serie som utspelar sig i ett nutida magiskt Stockholm där nordiska väsen lever dolda bland människorna och vardag och magi existerar sida vid sida.