Illustratör: Maria Andersson Keusseyan

Mera lättläst lagom till terminsstart

Fyra nya tillskott i Lättläst-biblioteket, perfekta till vårterminen. Pratbubblor med versal text kombineras med läsvänliga gemener i brödtexten. Det klockrena sättet att öva läsning!

måndag 03 januari 2022

Läs om mystiska typer på hotell, galna spindelfakta, skattkistestöld eller slimevideoinspelning ... De här fyra böckerna är riktigt spännande, och den ena historien är inte den andra lik. Gemensamt för dem är att alla är så underhållande att lästräningen kommer automatiskt. Och att de innehåller en massa färgglada – och kluriga – bilder. Perfekt läsning för den som håller på att knäcka läskoden! 

Nytt mysterium för populära Max och Penny!

Spionen (Skoldeckarna 7) av Lena Lilleste och Lena Forsman

Från lärarfavoriten Lena Lilleste kommer ännu en bok i serien om de listiga skoldeckarna. Smarta barn och klantiga vuxna i en färgstark kombo.

Max och Penny är superbra på att lösa mysterier! Och det är tur, för det händer en hel del skumma saker runt omkring dem. Barnen är med Pennys föräldrar i Stockholm över helgen. De bor på hotell och har fått ett eget rum! Efter middagen ser Max och Penny en äldre man som går runt med ett förstoringsglas i korridoren, och senare på kvällen knackar han på deras hotelldörr och ropar på Penny. Vem är mannen – och hur kan han veta vad Penny heter? Nästa dag smyger de efter mannen till en park och då förstår de att han är riktigt farlig ...

Botar – med lite tur – spindelfobi

Spindelbenen (intresseklubben) av Anna Hansson och Maria Andersson Keusseyan

Lättläst och lagom skruvat i denna bok där roliga spindelfakta varvas med kluriga bilder.

Visste du att spindlar inte har några öron? Eller att vissa spindlar har åtta ögon medan en del inte har några? Och – att det finns över 42 000 olika arter av spindlar i världen? Det och en massa andra klibbiga fakta kan du läsa mer om här i sjätte delen av Intresseklubben. Allt serverat med en stor portion humor och garanterad rysfaktor ...

Älskad karaktär i nytt format

Katten Nils och mysteriet med Katten Kidds skatt av Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson

En pusseldeckare för nybörjarläsarna, om populära seriefiguren Katten Nils. Skriven med humor som gör att läsaren känner sig smart!

När Katten Nils och hans kompisar Morris och Lisa Sylt, kommer tillbaka till Enigma Katts hus börjar mysterieradarn att pipa igen. Det verkar som om museet i Slököpinge har problem. Vännerna tankar kattakoptern full med fiskleverolja, packar makrillmackor och flyger dit direkt. På museet finns Katten Kidds skatt, men på senaste tiden har det börjat försvinna mynt ur skattkistan. Vem kan det vara som stjäl dem? Det är tur att Katten Nils, Morris och Lisa Sylt är på plats för att lösa fallet!

Om det positiva och negativa med sociala medier

Stölden (Elsa Star 3) av Lena Lilleste och Johanna Arpiainen

Tredje boken i Elsa Star-serien, av lärarfavoriten Lena Lilleste. En klockren bok att utgå ifrån när man pratar med barn om internet.

Elsa är så glad för hon har fått en ny kompis i klassen. Hon heter Amanda och ska sova över hos Elsa ikväll. Tillsammans ska de göra en slimevideo och lägga upp på Elsas Youtube-kanal. De filmar och leker och har jätteroligt, så roligt att Amanda säger att hon alltid vill sova över hos Elsa. Men så snart Amanda åkt hem visar det sig att hon stulit pengar från Elsa, och i skolan nästa dag är hon jättetaskig. Elsa förstår inte vad som har hänt med hennes nya bästis. Varför vill Amanda inte vara hennes vän längre?

79 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2022
79 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2022
89 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2022
79 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2022

NYHETER

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår