Från storbrand till Årets bibliotek

Text av:

Terri Herrera

Publicerad:

2024-01-17

Biblioteket på Sandsbro skola totalförstördes i en brand 2017. Ur askan reste sig dock nya lokaler som är skolans hjärta. Nu har de även fått flera utmärkelser.

Kvällen den 1 januari 2017 stod stora delar av Sandsbro skola, Växjö, i lågor. Så gott som allt som fanns i de berörda lokalerna försvann i branden, bland annat 8 000 böcker. Över en natt gick skolbibliotekarien Karin Torstenssons arbetsplats bokstavligen upp i rök. Snart påbörjades ett mödosamt arbete med att rädda det som räddas kunde – och att tänka nytt.

– Redan innan branden hade vi kommit långt med vår verksamhet, jag jobbade även då integrerat med lärarlaget och var schemalagd i alla skolans 21 klasser. Men i och med uppbyggnaden tvingades rektorn och jag att samarbeta mer och tänka till: Hur gör vi? Hur ska våra roller se ut? Vad vill vi med vår verksamhet? säger Karin Torstensson.

Man stannade inte med de akuta lösningarna utan började analysera på djupet, gjorde en ny biblioteksplan, och sökte snart till att bli ett av fackförbundet DIK:s Skolbibliotek i världsklass, vilket man blev redan året efter branden (trots att man stod utan permanenta lokaler).

Rent konkret planerar Karin Torstensson sin verksamhet tillsammans med skolans lärarteam.

– Jag vill inte vara någon halvklasslösning där lärarna inte vet vad jag sysslar med, utan vi har koll på varandra och kan plocka upp varandras trådar så att det blir en helhet.

Ett nytt projekt det här läsåret är att man har slagit ihop de tre andraklasserna i smågrupper utifrån olika läsnivå.

Projektets första veckor föll inte så väl ut.

– Vi märkte att eleverna behövde bli mer aktiva i sitt lärande. Då hittade jag en bok som heter Läslust och skrivglädje, och vi utgick från de texterna, säger läraren Therése Hjelmesten.

Eleverna högläser först en text och därefter har man stationer där eleverna utför olika korta uppdrag. Det kan röra sig om att hög­läsa på ett särskilt sätt (”Läs med nyfiken röst”), lösa korsord eller klura på en bildgåta (vilken bild hör ihop med vilken text?).

– Man måste våga tänka om, tänka nytt och hitta det som väcker gnistor i barnens ögon, säger Therése Hjelmesten, och Karin Torstensson håller med.

– Egentligen jobbar jag rätt lika oavsett om det är en förskole- eller sjätteklass, vi försöker ta oss an texter på ett lekfullt och lärorikt sätt. Alla älskar inte att läsa, så man måste hitta sätt att engagera och vara relevant.

Eftersom mycket av skolverksamheten hålls i biblioteket – som nyinvigdes i januari 2021 – blir det väldigt välanvänt.

– Biblioteket är skolans hjärta. Barnen trivs här! Vårdnadshavarna uppskattar också att barnen kommer hem med böcker som de har lånat på egna initiativ, säger Therése.

– Om man förlägger biblioteket centralt visar man att det är viktigt. Hos oss ses jag som en viktig pedagog i arbetet med att utveckla elevernas språk och lärande, en person som bygger upp relationer och kan ha lektioner med skolans alla klasser. Någon med annan kompetens som kompletterar! säger Karin Torstensson.

Sandsbros skolbibliotek har fått mycket positiv uppmärksamhet under åren. Utöver att det utnämnts till ett Skolbibliotek i världsklass under flera år utnämndes man till Årets skolbibliotek 2022 av Nationella skolbiblioteksgruppen.

– Framgångsfaktorn är nog att vi arbetar långsiktigt och integrerat, säger Karin och berättar stolt om deras äldsta guldkorn ”Läsglädje”, som pågått sedan 2013. Där arbetar årskurs tre med genreläsningsprojekt under hela året. Parallellklasserna läser böcker i olika genrer, och sedan byter man.

– Man kanske läser fantasy i en klass och eleverna får fem böcker att välja mellan. Även om de har olika svårighetsgrad blir det snart tydligt att de är lika mycket värda. De ger en lika stor läsupplevelse.

Under boksamtalen smygs begrepp som ”karaktär”, ”genre” och ”pseudonym” in.

– Jag kan häpna över hur nioåringar kan diskutera litteratur på en så avancerad nivå, säger Karin Torstensson och Therése Hjelmesten håller med:

– Projektet väcker också mycket läslust! Ingår böckerna i en serie läser eleverna ofta resten av serien och köar när nya delar släpps.

Trots det tenderade elever att tappa läsningen på mellanstadiet, men sedan fjärdeklasserna började delta i Den stora läsutmaningen fortsätter engagemanget.

– Våra 5:or har en annan craving än tidigare årskullar, de ser sig själva som läsare. Som bibliotekarie är det fantastiskt att se, säger Karin Torstensson.

Ur Tidningen Läslust, Våren 2023