
På Förskolan Skeppet är böcker närvarande överallt
Publicerad:
2025-08-13På Södermalm i Stockholm ligger den kommunala Förskolan Skeppet. Här har litteratur och läsglädje alltid varit en del av verksamheten, men nyligen introducerades ett extra bokfokus. Böcker av vitt skilda slag och med olika perspektiv ska vara tillgängliga under hela dagen, i alla pedagogiska miljöer.
Grundtanken är att högläsningen skapar gemensamma upplevelser, som i sin tur ger ingångar till lek och utforskande samt stöttar språk, leklust och nyfikenhet. Det går hand i hand med stadsdelens mål om social hållbarhet. Böckerna är närvarande i barnens vardag i alla aktiviteter, så väl ute som inne. Faktaböcker om vetenskap står i förskolans labb och här ges många möjligheter till spännande gestaltning, exempelvis i form av dramatisering på den populära scenen eller skapande i ateljéerna.
– Läsning behöver inte bara ske sittandes, det kan ske på så olika sätt. Vi har rikligt med böcker som vi både köper in och lånar från biblioteket. Det finns även ett välutrustat förskolebibliotek i vår ena hall. Vid läshörnorna har vi introducerat ”bildpromenader” med utvalda illustrationer, och varje rum bjuder på många olika böcker som kan kopplas till både material och leksaker i närheten, berättar förskollärarna på Skeppet.
Även korridorer och hallar används flitigt, för bokhyllor men också för författarporträtt. Förskolan Skeppet har skapat inspirerande bildrika utställningsväggar för att barnen ska få lära känna utvalda illustratörer och författare, deras karaktärer och berättelser, samt få uppleva bilderbokskreatörernas olika stilar och kännetecken.
– Vi använder boken som inspiration i undervisningen, till exempel i dialogläsning där vi reflekterar tillsammans kring berättelsens olika händelser eller känsloförlopp. Valet hamnar ofta på en bokserie där vi lär känna de olika karaktärerna och vi ser att barnen inspireras av både böckerna och karaktärerna i sina lekar.
Högläsningen och det nya bokfokuset har gett resultat. Barnens ordförråd ökar, men den gemensamma läsupplevelsen berikar även leken – och skapar kompisband.
– När vi observerar barnens lekstrategier ser vi att barnen tar till sig de aktuella böcker vi arbetar med. Att genom berättelser lära sig sociala begrepp som bland annat – dela, byta, låna, göra tillsammans – skapar bättre samspel, eftersom barnen kan kommunicera vad de önskar och vill.
FÖRSKOLAN SKEPPET har deltagit i Lässtegen redan från start. Barnen har fått kryssa på Lässtegen för varje genomförd högläsning, de har fått diplom och lokalerna har dekorerats med vimplar och affischer. Pedagogerna bjuder också på tipspromenader och andra aktiviteter för att lyfta upp olika författare och böcker.
3 x TIPS FÖR ATT ÖKA LÄSLUSTEN
BÖCKER ÖVERALLT
Mysiga läshörnor, lockande bokhyllor och inspirerande författarporträtt. Men också tematiska miljöer, där böcker om djur och natur har sin naturliga plats i uppbyggda zoner på samma tema, faktaböcker om naturvetenskap skyltas i labbet och böcker som är populära att dramatisera bor vid teaterscenen.
TA HJÄLP AV BIBLIOTEKEN
Många bibliotek kan hjälpa till att plocka ihop bokpåsar som samlar böcker på ett visst tema som förskolan arbetar med i projektform.
ARBETA VIDARE MED BOKEN
Stanna kvar lite längre i berättelsen! Bokförlag erbjuder ofta kostnadsfritt material i form av lärarhandledningar, pyssel och roliga aktiviteter. Hos Rabén & Sjögren finns det samlat på rabensjogren.se/skola-bibliotek.