Produktion

Produktdetaljer

ISBN

9789129690934

Recensioner

”Berggren beskriver på ett övertygande sätt hur det är den unga generationen som får ta på sig de vuxnas ansvar, att se till det inre i en människa och bedöma henne därefter.” /Kristianstadsbladet

”Ungdomsboksförfattare som ägnar sig åt samtiden tillhör de viktigaste samhällsdebattörerna eftersom de, om de är goda berättare, når rakt in i sina unga läsares hjärta och hjärna. Mats Berggren tillhör skaran av goda berättare.” /SvD

Sent ute

Mats Berggren, Bawer Coskun

Sent ute

En enda kväll

Om boken

En snabb och intensiv roman om en krock mellan olika sorters liv i Sverige. Den här gången handlar det om Martin och Esperanza från förorten och Alexandra från den fina villan i skyddad överklassmiljö. Det blir ett möte som förändrar dem alla i grunden. När Alexandra glömmer sin laptop på tunnelbanan tar Martin hand om den och söker upp henne för att lämna den tillbaka. Eftersom han är passionerat intresserad av datorer men inte själv äger någon kan han inte låta bli att läsa hennes anteckningar, han får en inblick i hennes innersta tankar och de berör honom mer än han kunnat ana. Det blir ett möte fyllt av dramatik och när de tre ungdomarna konfronteras med varandra ser de sig själva i ett nytt ljus som förändrar deras liv för alltid - men inte alls på det sätt man kanske kunnat tro.

Mats Berggren

En enda kväll

Relaterat

Loranga, Masarin & Dartanjang

Om boken

Loranga är pappa till Masarin. De bor tillsammans på en gård där de gör lite som de vill. Loranga vill inte jobba, eftersom han inte kan tänka sig att förstöra sina bästa år. På gården bor också Lorangas pappa, Dartanjang, som är ganska klen och virrig av sig. Ena dagen är han rörmokare, nästa hund, och emellanåt är han sig själv och då är det inte alls roligt. Masarin tar det mesta med ro, vilket är bra när man har en lada är full av hungriga tigrar och en giraff som springer runt och stjäl sängar och förstör garagetak ...
En fullkomligen befriande galen berättelse, till glädje för nya och gamla läsare! Loranga, Masarin och Dartanjang utkom första gången 1969, men är fortfarande minst sagt modern med sina lekfulla, livsbejakande och absurda karaktärer i en helt fri tillvaro utan måsten och pekpinnar. Den här nya fina utgåvan har samma klassiska illustrationer som originalet, men nu i färg för en ännu mer sprakande läsupplevelse.

Barbro Lindgren, Barbro Lindgren

Loranga, Masarin & Dartanjang

Mitt första ligg

Om boken

”Jag hittade ingen bok med roliga, fina, pinsamma eller knasiga berättelser om att göra sexdebut. Därför ville jag skriva en, även om jag är väldigt långt ifrån att vara sexexpert. Mitt första ligg är en bok som förhoppningsvis avdramatiserar och inbjuder till samtal – mellan kompisar eller med vuxna. Så, bort med prestation och krav kring sex och fram med det roliga!”
I Mitt första ligg berättar ungdomar i olika åldrar om sina första sexerfarenheter. Vi får höra om killen som motvilligt hade stånd hela tiden, om tjejen som vaknade av att hon fes på killen bredvid, om tjejen som blev kär i en mössa och om paret som verkligen ville ha sex – men det ville inte deras kroppar. Boken innehåller också tips och trix om hur du vet om någon gillar dig, hur du tar av en bh och vad som är smart att inte säga efter sex.Amelie Nörgaard är manusförfattare, regissör, programledare och skådespelare. Under de senaste åren har hon skrivit och regisserat drama för unga på SVT, bland annat Klassen, up4noise och Västra gymnasiet. Mitt första ligg är hennes debutbok.”Det mest underhållande med boken är alla de berättelser ur 'verkligheten' som vi läsare får ta del av.” Marie Pettersson, Sydsvenskan”Korta och riktigt fina intervjuer med unga människor med handfasta förslag på hur ämnet sex kan föras på tal eller hur den osäkre kan resonera kring sex. Den tar upp många viktiga, relevanta aspekter såsom kärlek, nakenhet, smärta vid sex eller kroppens bångstyriga karaktär. Humorn utgör ett centralt grepp i boken.” Jack Lukkerz, BTJ

Amelie Nörgaard

Mitt första ligg