Debutantporträtt: Gisela Persson

Foto av :

Kajsa Göransson

Publicerad:

2025-06-03

Gisela Persson, eller "Gisse", som hon kallas, är utbildad idrott- och hälsalärare samt pedagoghundsförare och arbetar idag på en F–6 skola. Hon älskar att få undervisa elever i att vilja, våga och kunna och blandar alltid in icke-kognitiva förmågor i sin undervisning. Med sin debutbok Superklassen, skriven tillsammans med Elias Våhlund, hoppas hon på att kunna sprida vi-känsla, gemenskap och stärka eleverna i mängder med superkrafter. 

Om jag fick välja en superkraft skulle det utan tvekan vara superkramen. En kram som gör att den personen som får den blir supersnäll. Och har du en gång fått den kan du fortsätta sprida snällhet genom att ge en kram till någon annan person. Till slut har världens alla invånare fått en superkram och vi har en snällare värld. Det vore något!

Första gången jag läste Handbok för superhjältar för mina döttrar blev vi alla tre alldeles häpna. Något likande som Handboken hade vi aldrig läst tidigare. Direkt älskade jag bokens fina budskap. När sedan nummer två, tre, fyra och alla andra böcker i serien kom plöjde vi dem hemma vid nattningen. Mina döttrar och jag pratade om Lisa och hennes kompisar och hur de skulle lösa alla fall med olika skurkar i Rosenhill.

Som lärare ville jag så klart sprida Handboken till mina elever. En tanke om att göra något mer som handlar om bokens budskap för eleverna föddes. Jag kontaktade Elias Våhlund, författaren till böckerna och tillsammans började vår Superklass-resa. Vi har haft en lång och otroligt rolig process tillsammans där alla pusselbitar till Superklassen steg för steg har lagts till rätta.

Att få vara lärare är en ynnest och mina två intresseområden är värdegrund och rörelseglädje. Så att skriva en bok om just värdegrund och mjuka värden känns självklart. Jag är stolt som en tupp när jag får vara med att forma, engagera och utbilda vår framtid. Det bästa facit jag kan få efter en lektion eller efter ett moment som pågått i några veckor är när eleverna kan sätta ord på sina egna kunskapsresor. Våga, vilja och kunna är mitt motto som lärare och jag vill förmedla glädje och trygghet i min undervisning och den miljö som eleverna vistas i. Jag drivs av att låta elevernas nyfikenhet få spira och mitt stora brinn är psykisk och fysisk hälsa. Jag vill att alla elever ska ha en bra magkänsla inför att komma till skolan. Elever som trivs, lär sig, så enkelt är det!

Genom att låta superkrafterna, som vi skriver om i Superklassen, samarbete, empati, motivation, eget välmående och kreativitet och nyfikenhet, få plats under skoldagen skapas en trygg klass och trygga individer. På så vis skapas en vi-känsla och vi lär eleverna att förstå vad mervärdet i vad ”Vi är starka tillsammans” står för. Vi som arbetar i skolan behöver lägga tid på dessa mjuka värden. Idag vet vi lite om framtiden och vilka yrken som erbjuds då, men vi vet att de ovannämnda superkrafterna är viktiga.

Jag hoppas att vi genom Superklassen kan hjälpa och peppa pedagoger att låta elever få träna sig i superkrafterna och på så vis skapa en tryggare och mjukare skolatmosfär. Där det är okej att få vara vem man är, uttrycka sig som man vill och ha vilka framtidsdrömmar som man vill. Jag önskar att Superklassen kan inspirera till att träna eleverna i mjuka fina värden som i sin tur kan bidra till att eleverna har en god magkänsla inför att komma till skolan.


Relaterat

Superklassen

Om boken

Vill du ge dina elever superkrafter som stärker deras självförtroende, empati och samarbetsförmåga? Då är Superklassen svaret! Skapat av Elias Våhlund, författare till succéserien Handbok för Superhjältar, och läraren Gisela Persson, erbjuder detta material övningar som utvecklar barnens icke-kognitiva förmågor – egenskaper som kommer att vara avgörande såväl på den framtida arbetsmarknaden som i livet.
Med lekfulla, inspirerande och utmanande övningar får eleverna bland annat:· Självförtroende att våga drömma och stå upp för sig själva· Empati och förståelse för sina klasskamrater· Motivation och kreativitet som spränger gränserSom lärare får du:· 25 nivåindelade övningar för att stärka elevers självförtroende, motivation, samarbetsförmåga, empati, egna välmående samt kreativitet och nyfikenhet· Ett tydligt material att följa· Ett bra verktyg för att stärka och trygga eleverna!Lärarhandledningen är uppdelad i fyra nivåer och passar för alla åldrar. Övningarna är enkla att följa och är byggda för att skapa en trygg skolmiljö där lärandet kan vara i fokus. Under våren 2024 har materialet också testats av Tyresö kommuns alla skolor, med gott resultat.Om författarna:ELIAS VÅHLUND är också författare till barnboksserien Handbok för Superhjältar. Han var tidigare pedagog och utbildningsansvarig för ett cirkusgymnasium samt en stuntutbildning. Elias har även skapat CirkusMobilen – en ambulerande cirkusskola för barn- och ungdomar med funktionsnedsättningar.GISELA PERSSON arbetar som lärare i idrott och hälsa samt som pedagoghundförare. Hon är enormt driven och engagerad på skolan och uppskattar att arbeta med skolutveckling. Gisela är förstelärare i värdegrund och hennes hjärta brinner för att alla barn ska känna sig trygga och glada i skolan.

Elias Våhlund, Gisela Persson

Superklassen

Relaterade artiklar

Handbok för superhjältar – nu som lärarhandledning!

Superklassen är något du inte sett förut: En form av spinoff på Handbok för superhjältar-serien – fast för lärare. Boken innehåller 25 enkla övningar som ska ge eleverna bättre samarbetsförmåga, motivation och mod att misslyckas. Materialet har tagits fram tillsammans med olika experter, pedagoger och elever.