Krusboda skola: Så jobbade vi med Superklassen

Text av:

Terri Herrera

Foto av :

Alba Herrera

Publicerad:

2025-07-29

Elever och lärare på Krusboda skola i Tyresö fick vara testpiloter när lärarhandledningen Superklassen kom till. Resultatet: roliga minnen och en burk som skapar smittsam snällhet.

Det är förmiddag och klass 6 på Krusboda skola i Tyresö kommun ska precis komma igång med lektionen i idrott och hälsa. Alla småpratar och skämtar med varandra medan de släntrar mot ängen där dagens lektion ska äga rum.

– Det är en sådan fin klass och de umgås fortfarande i stora grupper utan att någon har ett behov av att positionera sig, säger klassläraren Helen Bernerskog.

Förra året fick Krusboda skola, som är en F-6-skola, möjlighet att testköra övningarna i det som skulle komma att bli den nya lärarhandledningen Superklassen. Den är form av spinoff på Handbok för superhjältar-serien, fast för lärare. Boken innehåller 25 enkla – och vetenskapligt beprövade – övningar som ska ge eleverna bättre samarbetsförmåga, motivation och mod att misslyckas. Hemligheten bakom Superklassen inte är själva övningarna – många är varianter av välbekanta gruppövningar kring värderingar, samarbete och kreativitet. Det är utvärderingsfrågorna efteråt som är en stor del av poängen.



Klasslärare Helen Bernerskog

Alve Fors och Siri Fredriksson är två av eleverna i klassen och är väl bekanta med Handbok för superhjältar-serien och berättelsen om Lisa – det mobbade barnet som både hittar egna superkrafter och nya vänner. De har läst flera av böckerna och tyckte att det var roligt att övningarna hade kopplingar till karaktärerna, även om de inte längre läser serien (som främst vänder sig till läsare i lågstadieåldern).

– Jag minns att man både tyckte det var kul med superhjälte-övningarna, samtidigt som man undrade lite vad det var för något, säger Siri.

Idag är eleverna eniga om att de tycker övningarna var både jättebra och roliga.

– Det jag minns mest var nog när vi skulle samarbeta genom att försöka få in så många som möjligt i klassen i en rockring. Vi lyckades tränga ihop oss, hela klassen, i två rockringar, säger Alve och Helen Bernerskog tillägger:

– Trots att eleverna mest minns dem som roliga så formar de gruppen mer än de tror. Det här är en klass där man litar på varandra, eleverna är trygga och vågar bjuda på sig själva. Även om det är svårt att peka ut enskilda faktorer så upplever jag att det sker en förändring när man gör värdegrundsövningar som man sedan utvärderar för sig själv eller i grupp.


En övning som levt kvar sedan temadagarna är ”Uppåtpuffsburken”. I klassrummet står en enkel glasburk med snäpplock (och ett litet hänglås, så man inte kan fuska). Så fort Helen uppmärksammar något fint en elev säger eller gör mot någon annan, så skriver hon elevens namn och en kort motivering om varför namnet hamnar i burken. Det kan handla om både ord och handlingar och röra sig om att man är en bra fadder, tar med läxor till en kompis som är sjuk, peppar andra på idrotten eller säger något snällt.

– En gång i veckan dras ett namn ur burken och den personen får en liten belöning – typ ett armband eller ett sudd. Man blir väldigt glad och stolt när man får sitt namn uppropat, säger Siri.

Alla är eniga om att uppåtpuffsburken har blivit lite av en succé i klassen. I takt med att den blivit alltmer etablerad så har också fler ”nominerat” namn under veckans gång.

– Vi elever brukar också föreslå namn till burken, säger Alve.

Även andra lärare kan höra av sig och berätta att en elev har varit en extra bra kompis under lektionen eller på rasten. Tanken är förstås att snällhet föder snällhet, och att alla tränas på empati.

– Det har faktiskt gått så bra att sådana här burkar har köpts in till alla klasser på skolan, säger Helen Bernerskog.

Överlag tror hon mycket på upplägget i lärarhandledningen och menar att det har varit en bonus att flera klasser på skolan har arbetat med samma material, så man kan samtala i lärargruppen om övningarna och ge varandra tips på arbetssätt.

– Jag gillar bokens överskådlighet. Direkt ser man tidsåtgången och nivå. Både eleverna och jag har uppskattat mixen av övningar, från att man ska fundera själv till att man ska göra fysiska övningar i grupp. Så Superklassen är jätteanvändbar för mig som lärare och jag kommer absolut att fortsätta att arbeta med den nästa år.

Relaterat

Superklassen

Om boken

Vill du ge dina elever superkrafter som stärker deras självförtroende, empati och samarbetsförmåga? Då är Superklassen svaret! Skapat av Elias Våhlund, författare till succéserien Handbok för Superhjältar, och läraren Gisela Persson, erbjuder detta material övningar som utvecklar barnens icke-kognitiva förmågor – egenskaper som kommer att vara avgörande såväl på den framtida arbetsmarknaden som i livet.
Med lekfulla, inspirerande och utmanande övningar får eleverna bland annat:· Självförtroende att våga drömma och stå upp för sig själva· Empati och förståelse för sina klasskamrater· Motivation och kreativitet som spränger gränserSom lärare får du:· 25 nivåindelade övningar för att stärka elevers självförtroende, motivation, samarbetsförmåga, empati, egna välmående samt kreativitet och nyfikenhet· Ett tydligt material att följa· Ett bra verktyg för att stärka och trygga eleverna!Lärarhandledningen är uppdelad i fyra nivåer och passar för alla åldrar. Övningarna är enkla att följa och är byggda för att skapa en trygg skolmiljö där lärandet kan vara i fokus. Under våren 2024 har materialet också testats av Tyresö kommuns alla skolor, med gott resultat.Om författarna:ELIAS VÅHLUND är också författare till barnboksserien Handbok för Superhjältar. Han var tidigare pedagog och utbildningsansvarig för ett cirkusgymnasium samt en stuntutbildning. Elias har även skapat CirkusMobilen – en ambulerande cirkusskola för barn- och ungdomar med funktionsnedsättningar.GISELA PERSSON arbetar som lärare i idrott och hälsa samt som pedagoghundförare. Hon är enormt driven och engagerad på skolan och uppskattar att arbeta med skolutveckling. Gisela är förstelärare i värdegrund och hennes hjärta brinner för att alla barn ska känna sig trygga och glada i skolan.

Elias Våhlund, Gisela Persson

Superklassen

Relaterade artiklar

Krusboda skola: Så jobbade vi med Superklassen

Elever och lärare på Krusboda skola i Tyresö fick vara testpiloter när lärarhandledningen Superklassen kom till. Resultatet: roliga minnen och en burk som skapar smittsam snällhet.