Lättläst, fartfyllt och spännande!

2021-01-07

Foto av :

Illustratör: Maria Andersson Keusseyan

Nu utökar vi vårt Lättläst-bibliotek med tre nya titlar. Perfekt för barnet som just börjat läsa själv! Böckerna har alltid både läsvänliga gemener samt pratbubblor med versal text.

Lagom till vårterminens skolstart kommer tre nya böcker i vår Lättläst-serie. Gemensamt för alla böckerna är att de alltid har pratbubblor med versal text och läsvänliga gemener i brödtexten vilket ger lästräning på två nivåer!

Böckerna har kort och läsvänlig text, spännande handling och massor av färgstarka bilder. Och det bästa av allt: Det är så spännande att man glömmer att man övar läsning. 

Lättläst fakta presenterad med en dos skruvad humor

I Sångfåglarna - och andra kraxare samsas ordvitsar och kluriga bilder med värdefullt vetande om fåglar.

Visste du att det finns nästan 10 000 olika sorters fåglar i världen? Att den största kan väga upp till 135 kilo medan den minsta inte väger mer än 2 gram? Eller att vissa fåglar kan flyga och sova samtidigt? Det och många fler intressanta fakta om både skönsjungande och kraxande fågelsorter berättas med en stor portion humor i denna femte del i serien Intresseklubben. Extra bonus: Du får tips på hur man bygger en fågelholk!

Nytt mysterium för Skoldeckarna

Max och Penny är superbra på att lösa mysterier! I Mobil-tjuven får de ögonen på skolans mest mytomspunna person: vikarien!

Max och Penny ska ha vikarie i några dagar. Alla tycker att det är kul med en ny lärare, och Eva verkar snäll. Men när Penny går in på rasten för att hämta sitt äpple ser hon att Eva rotar i en klasskompis väska. Strax därefter upptäcker Axel att hans mobil är borta! Kan det vara så att Eva stjäl av barnen? Det måste skoldeckarna ta reda på!

Mobil-tjuven utkommer även som ljudbok i januari. Inläsare är Anastasios Soulis

Drömmen att bli youtubekändis

Elsa Star har äntligen fått starta en egen Youtubekanal. I jakten efter att bli populär glömmer hon vad hon har lovat – att inte lägga upp filmer på andra.

Elsa har fått starta en egen kanal, och hennes plan är att filma på Leklandet, där hon ska ha sitt födelsedagskalas. På vägen dit säger mamma och pappa att man inte lägga upp filmer på andra utan att ha frågat om lov. Men väl på kalaset vill flera kompisar bli filmade. Då är det ju inga problem, eller?

Elsa Star är en ny serie av författaren Lena Lilleste och tecknaren Veronica Ljunglöf. Misstaget tar upp både det positiva och negativa med sociala medier och är bra för att utgå ifrån när man pratar med barn om internet.
Utkommer även som ljudbok i januari. Inläsare är Charlotta Jonsson.

Relaterat

Mobil-tjuven

Om boken

Max och Penny är superbra på att lösa mysterier! Och det är tur för det händer en hel del skumma saker på deras skola.
Max och Pennys lärare har blivit sjuk, och de ska ha vikarie i några dagar. Hela klassen tycker att det är kul med en ny lärare, och Eva verkar snäll. Men när Penny går in på rasten för att hämta sitt äpple ser hon att Eva rotar i en klasskompis väska. Strax därefter upptäcker Axel att hans mobil är borta! Kan det vara så att Eva stjäl av barnen? Det måste skoldeckarna ta reda på!Skoldeckarna är en lättläst serie av författaren Lena Lilleste och tecknaren Lena Forsman. Böckerna har kort och läsvänlig text, spännande handling och massor av färgstarka bilder. Själva berättelserna är skrivna med små bokstäver, men i bilderna finns pratbubblor med stora bokstäver. Man kan alltså öva läsning på två nivåer. Och det bästa av allt: Det är så spännande att man glömmer att man övar!

Lena Lilleste, Lena Forsman

Mobil-tjuven

Relaterade artiklar

Nytt mysrysligt äventyr om Sommarskuggan

Alla barns favoritbusare är tillbaka och den här gången är det staden med alla runstenar som får besök!