bok

Bygg ditt eget dataspel!

Programmera från Scratch

Måns Jonasson

Författare

Jennifer Nystedt

Illustratör

Beskrivning

2016-07-01
Svenska
6-9

Författare

Måns Jonasson

Illustratör

Jennifer Nystedt

Formgivare omslag

Emilie Ekström

Tror du att programmering är svårt? Att det är något som bara datasupporten eller några supernördiga Bill Gates-kopior i övre tonåren fixar? Då tror du fel!

I Bygg ditt eget dataspel! visar Måns Jonasson med enkla instruktioner och tydliga bilder hur man steg för steg kan just bygga sitt alldeles egna dataspel. Han utgår från programmeringsspråket, Scratch, som skapats av MIT och är gratis att använda. När man följt bokens instruktioner har man skapat ett eget spel där en katt jagar en mus över skärmen. Det är kreativt, det är roligt och det ger mersmak!

"Ny bok som gör det omöjliga möjligt - omgående!"
horisonten.io (Ett magasin om skolsverige)

Detaljer

Bokinformation

Åldersgrupp

6-9

Originalspråk

Svenska

Språk

Svenska

Publiceringsdatum

2016-07-01

Läsordning

0

Produktion

Papper

Obestruket t/f

Miljömärkning

Nej

CE-märkning

Nej

Produktdetaljer

ISBN

9789129697988

Antal Sidor

72

Ryggbredd (mm)

27

Höjd (mm)

233

Vikt (kg)

0.406

Bredd (mm)

222

Format

Spiral, E-bok

Recensioner

”Någon övre åldersgräns kan jag inte se. Det är inte svårt att bli biten!” Norra Skåne

horisonten.io

”Ny bok som gör det omöjliga möjligt – omgående!”

"Bokens innehåll präglas av tydlighet. Författaren förutser genom sitt kunnande på området, eventuella fallgropar du som programmerare i Scratch möjligen kan möta. Det skapar trygghet för den oinvigde läsaren och motiverar till att fortsätta och ta nästa kliv. Dessutom finns en ordlista i slutet av boken som ger självförtroende när det blivit dags att ta klivet ut på en ny arena. /.../Med ett fritt och lekfullt sinne kan du och dina elever snart berätta vad som helst med hjälp av Måns Jonassons fantastiska och mycket lättillgängliga bok: Programmera från Scratch – Bygg ditt eget dataspel."

 

Kul att koda!

Om boken

Det är kul att programmera, och det behöver inte vara svårt. Tvärtom!
Det här är en rolig, enkel och kreativ handbok för alla barn som vill lära sig programmering. Med tydliga steg-för-steg-instruktioner och pedagogiska bilder är det busenkelt att skapa musik, koda ett spökspel eller göra ett eget tjuvlarm. Boken utgår från programmeringsmiljön Scratch som är gratis att använda.Kul att koda! är en uppdaterad samlingsvolym av böckerna Bygg ditt eget dataspel och Koda bus och dataspel. Författaren Måns Jonasson är självlärd datanörd och delar med sig av sitt brinnande intresse för programmering genom att hålla kurser för barn och unga.

Måns Jonasson, Jennifer Nystedt

Kul att koda!

 

Relaterat

Vega upptäcker återvinning

Om boken

Vega har precis ätit mellanmål och ska kasta bananskalet i den bruna påsen under diskbänken. Men vad händer med bananskalet efter att det hamnat i soporna? Och vad händer med glasburkarna och metallförpackningarna som man lägger i olika behållare? Det vet nog Fredde! Fredde är Vegas granne och arbetar som renhållningsarbetare. Vega åker med i Freddes sopbil och får följa sopornas väg genom staden. Häng med till avfallsanläggningen och återvinningscentralen, lär dig mer om källsortering och hur sopor och avfall återvinns och blir till något nytt.
En både rolig och spännande faktabilderbok med härligt detaljrika bilder för alla som vill veta mer om hur vi tar tillvara på resurserna för ett mer hållbart samhälle. Vega upptäcker staden är en faktaserie om staden och hur den fungerar.Läs också: Vega upptäcker: Vatten och avlopp

Ellen Hall, Emily Ryan

Vega upptäcker återvinning