Beskrivning
Författare
Det skulle bli trettonåriga Agnes bästa sommarlov någonsin.
Sex veckor i Soppero, i norra Sverige, med samekillen Henrik. Efter hundratals sms och timmar framför datorn hemma i Solna ska hon äntligen få träffa honom.
Fast inget går som planerat. På fotbollsplanen i byn kallas Agnes för Stockholmaren och plötsligt kan inte Henrik träffas.
Någon har bestämt att Agnes inte är en riktig same. Hon är inte bra nog. Men vem är egentligen en riktig same och kan någon annan bestämma att hon inte duger?
Ett brev utan avsändare leder till en oväntad vänskap - som förändrar allt ...
I Hej vacker skildrar Ann-Helén Laestadius den första kärleken och jakten på identitet. Men det handlar också om den känsliga frågan - vad händer när man inte accepteras av sina egna? Oavsett vad man har för bakgrund är Hej vacker en bok att känna igen sig i.
Detaljer
Hållbarhet
Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen utifrån genomsnittstal från alla transporter och genomsnittliga utsläpp från tryckeri och pappersval. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut mycket mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.
Läs mer om hållbarhetMiljöpåverkan
Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar med utsläpp från deras inköpta el och utsläpp skogsbruk och transporter.
Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el och fjärrvärme per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.
Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. Vi beräknar att en genomsnittlig lastbil med dieselmotor används och olika fartyg vid t ex långväga frakt (container) eller frakt över Östersjön (lastbilstransporter).
Nyheter