Beskrivning
Författare
Illustratör
Lite roligare blir det i alla fall när han får åka och titta på Novemberkåsan, den stora endurotävlingen som körs varje höst. Tävlingens stora stjärna är Bisse Berglund, en av de bästa crossförarna i Sverige. Tänk om Vilmer en dag kan bli lika duktig som Bisse.
Drygt tiotusen svenskar tävlar i motorsport, men det finns i princip inga böcker som rör sig i de miljöerna. Första boken om Cross-Vilmer blev snabbt populär och här kommer den fartfyllda fortsättningen. Precis som förra boken är Vilmer i hårdträning illustrerad av Johan Unenge. En perfekt bok för alla sportintresserade tjejer och killar.
Detaljer
Bokinformation
Åldersgrupp
6-9
Språk
Svenska
Originalspråk
Svenska
Publiceringsdatum
2012-07-27
Läsordning
2
Produktion
Papper
Bokpapper träfritt
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Tryckeri/Producent
Livonia Print Ltd
Produktdetaljer
ISBN
9789129683776
Antal Sidor
96
Ryggbredd (mm)
12
Höjd (mm)
217
Vikt (kg)
0.296
Bredd (mm)
153
Format
KartonnageHållbarhet
Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen utifrån genomsnittstal från alla transporter och genomsnittliga utsläpp från tryckeri och pappersval. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut mycket mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.
Läs mer om hållbarhetMiljöpåverkan
Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar med utsläpp från deras inköpta el och utsläpp skogsbruk och transporter.
Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el och fjärrvärme per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.
Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. Vi beräknar att en genomsnittlig lastbil med dieselmotor används och olika fartyg vid t ex långväga frakt (container) eller frakt över Östersjön (lastbilstransporter).
Relaterat